Sportmotoros krkben 2005-re ez a motor volt a vilgszenzci, ppen ezrt mr alig vrtam, hogy a kezeim kz kaparintsam. A Suzuki mindig egy lpssel a konkurencia eltt jr, egy vnyi fejlesztssel a tbbiek le vannak maradva. Br tavaly a zldek is nagyon beleadtak apait, anyait, ez mgis fellmlja azt. Fleg kezelhetsg tern lett jobb.
Tavaly a K3-as modellem volt, az emlkei mg elg frissen lnek bennem, ezrt pontosan meg tudom mondani, hogy miben lett jobb az j modell.

Az els s legfontosabb szm jts a cssz kuplung (antihopping), amitl zkkenmentesen lehet befordulni a legrvidebb fktvok utn.
A motorblokkon szinte csak a csavarok maradtak ugyanazok, mint az eld modellen, mert karakterisztikjban merben megvltozott a vas. A rgi mg harmadikban is, simn gzra htskerkre llt, ez mr csak msodikban hajland ilyesmire. Ehhez az is hozzjrul, hogy meghosszabbtottk a lengvillt is. Ezrt nem az izompacsirta jelz jutott rla eszembe, amikor rtekertem az els igazi nagy gzt, pedig elhihetitek, van benne ler rendesen, de nagyon jl hasznlhat.
Vgre fell is radilis munkahengerrel lttk el a nagy GSXR-t, amitl olyan lett a fk, mint Pom-Pom. Ugye rtitek? Vagy nem? Ez is egy ujjas, mint a bundakeszty, amire Pom-Pom hasonltott. Csak nagyon puha keverk, j minsg els gumival rdemes ersen meghzni a fkkart, mert az els kereket nagyon j hatsfokkal fkezi. Sajnos a nyomspontja az ignybevteltl ersen vltozik, s nem a j irnyba. Ezen viszont a fmhls fkcs (Spiegler, Goodridge) s 5.1-es fkfolyadk knnyen tud segteni.

Az utcai hasznlat kzben igen j hasznt lehet venni a sebessgfokozatokat kir kijelznek. Br minden sebessgfokozatban iszonyatosan tol, de j tudni, hogy mr hatodikban vagyunk, s mgis le akar szakadni a karunk, amikor 170-nl kinyitjuk a pillang szelepeket.
Kls: ez megosztja a kzvlemnyt, fleg a kipufogt rheti nhny keresetlen sz. Ht szokni kell a formt szerintem is, de csnynak semmikppen sem mondanm. Taln egy kicsit szlesre sikerlt a hts idom, de gy legalbb benne vannak az indexek. Az els indexek elhelyezse a tkrben nagyon j, fleg ha a motorunkat sokat tologatjuk be keskeny ajtkon, vagy ha a kocsik kztt motorozunk a dugban, akkor egy mozdulattal be lehet ket hajtani s sokkal keskenyebb lesz az egsz motorunk. Az lspozci nekem a rgin jobban tetszett, ezen egy kicsit jobban ssze kellett hajtogatnom magam, de n nem vagyok tlagos mret motoros. A fnyezs nem rulkodik tl nagy fantzirl, de azon knny vltoztatni, pr matricval egyediv lehet varzsolni.

Motor/vlt: szinte teljesen tdolgoztk az egsz ermvet. A furatot 0,4 mm-rel megnveltk, ezrt elrtk a kategria maximlis hengerrtartalmt a 999 ccm-t. A srtsi viszonyt 12,0-rl 12,5-re nveltk, a szvszelep mrete 29 mm-rl 30-ra ntt, s titnbl kszl. A kovcsolt dugattyk darabonknt 4 grammal knnyebbek eldjknl. Az j GSX-R nagyobb teljestmnyhez s 500-zal magasabb maximlis fordulatszmhoz meg kellett ersteni a ftengelyt is.
A toroktmr 42-rl 44 mm-re ntt, s a kt pillangszelepes rendszer mellett most kt befecskendez fvkt is alkalmaznak. A szvszeleptl messzebb, hegyesebb szgben elhelyezett msodik fvka csak akkor fecskendez be zemanyagot, ha a msodlagos pillangszelep legalbb flig nyitott. Ezzel magas fordulatszmon nveltk a teljestmnyt, s a fogyasztsi adatok sem emelkedtek. Fogyasztst 6-6,5 liter/100 km kztt mrtem(!), ami ilyen teljestmny mellett nagyon kedvez, st ez a motor volt 400 km-es trnk leggazdasgosabb jrmve.
A vlt az eldhz kpest olyan lett, mint a vaj. A rgi hangos csattansokkal jelezte a vltsokat, ez mr sokkal csendesebben s finomabban mkdik. Mg a kuplung nlkli vltsoknl sem kell teljesen visszacsavarni a gzmarkolatot.
Vz/futm: jelsz a minimalizls! Mindent a lehet legkisebbre terveztek a slycskkents s a sly kzpontostsa miatt. Az j modellen 40 mm-rel kzelebb kell lni a kormnyhoz, mint az elz modellen, ami a kisebb piltknak igencsak kedvez, de a nagyobbak sokkal nehezebben frnek el rajta. Lsd Gergely Istvnt olimpiai bajnok vzilabdznk, aki 2 mter magas s egy K4-est hasznl (a Pardi motorsport jvoltbl), amin mg arnylag jl elfr, de a K5-s mr nagyon kicsi neki. tlagos mret piltknak viszont knyelmesebben ler a lba egy-egy megllskor.

A futm gyri belltsai elg puhnyak, ami az utcai motorozskor jl jn, de ha plyra akarunk vele menni, akkor bizony nincs benne semmi tartalk, hogy lehessen rajta kemnyteni. (Tudom hozz ajnlani az X-Bike-nl a Wilbers cuccokat, nekem nagyon jl mkdik!) A kigyorstsokon elg ersen pumpl a htulja, s fktvokon nagyon sszel az eleje.
Fk: amint mr emltettem ez a legjobb porcikja a Suzukinak! Fleg ha mr a fm fkcs is rajta lenne, nem tallnk rajta tmadsi pontot. gy sem rossz, csak pr kr utn egy kicsit bepuhul a nyomspontja.
Kezelhetsg: utcn kifogstalanul lehet dntgetni, a Bridgestone BT 14-es gumik viszont nem melegszenek fel ilyen krlmnyek mellett kellkppen, ezrt vatossgra intenk mindenkit egy-egy ersebb kigyorstsnl. Plyn mr jval jobban mkdtt a tapads, de egetver idket nem motoroztunk: gy 2'10 s 2'15 kztt rtnk krbe a Hungaroringen. A kezelhetsget nagyban javtja a kuplung, amitl nem pattog be a motor htulja a kanyarok eltti visszavltsoktl gy, mint az elz modellen, amit kzzel kellett elkuplungolni a fktvokon.
A motor karakterisztikja is a kezelhetsg jegyben lett megtervezve, egyenletes teljestmny leadst produkl meglepetsek nlkl. Ha mr fel vagyunk kszlve a 180 ler krli teljestmnyre, akkor nagy baj nem rhet! (Csak ennek a nagy ernek az uralsra mindenkppen sok gyakorlat szksges.)
Utascipels: kt szemllyel is viszonylag knyelmes a motor a puha, vastagon prnzott lsei miatt. Az utasom htul nagyon meg volt elgedve a konkurencit ismervn.
sszegzs: rban verhetetlen, tele technikai csemegvel, gyors, szp… mi kellhet mg!?
Egy j csaj a hts lsre! nknt jelentkezket hamar fog tallni, aki megveszi a K5-st.
Benk Zsolt
benzso@motorinfo.hu
Ferodo fkbettek vsrolhatk ehhez a motortpushoz is a |
|
zleteiben. |