Trtnelmi mjus elsejre kszl Kna: Sanghajban elszr rendeznek motoros vilgbajnoki futamot, ami nem cseklysg. De mit keres a gyorsasgi sorozat Knban? Hogy jobban rtsk, lljon itt a Nagydj hivatalos neve: „Taobao.com Grand Prix of China”, s egy kis magyarzat.

A taobao.com egy elektronikus kereskedelmi portl, napi 56 milli oldalas ltogatottsggal, 4 s flmilli regisztrlt felhasznlval. A jzerek termszetesen mind knaiak. Tessk belegondolni: egy knai jsgr elmondsa szerint az tvllomsa nem valami nagy, hiszen csak 600 millis (!!!) a nzettsgk. Elkpeszt szmok. Nos, ppen ezek miatt a szmok s mretek miatt megy a MotoGP a ltens piacgazdasgot pt kommunista orszgba, amelyet egykor Mennyei Birodalomnak neveztek.
2004-ben 16 milli motorkerkprt adtak el a Knai Npkztrsasgban, versenymltja viszont nincs az orszgnak (szinte) semennyi: Sanghaj ringje pp hat hnapja fogadta az els ktkerek-futamot illetve a zhuhai plya megltrl tudunk mg. Maga a helyszn szintn lenygz: impozns ptszet, leltk, paddock, remek rlts az 5.451 mter hossz plyra (az aszfaltcskrl rszletesebben htfi, Sanghaj: a plya cm sszelltsunkban). A lnyeg: az vad leghosszabb clegyenese, egy szrinyi lasst s kt hossz jobbkanyar, ami 360 fokban fordtja vissza a piltkat. „Forma-1-es” szlessg, sok elzsi pont, Tielke r tervezi tollbl (akrcsak Szepang s Isztambul). j ringrl lvn sz a plyacscsok fellltsra vrnak.

A vrakozsok risiak, akrcsak a knai piac. Hasonlkppen nagy a feszltsg is. Emlkezhetnk, mi volt tavaly a Katari Nagydj eltt, alatt s utn. Most valami hasonlra szmtunk, jl tudva, hogy Sanghaj nem Doha. A gyzelem a Tvol-Keleten nagy presztzs dolog, gy fokozottan rezhet a kt rivlis gyr – Yamaha s Honda – kzti feszltsg. Lssuk a szoksos eslylatolgatst.
Az j M1-nek komoly problmi vannak az alkalmazkodssal, ennek ltszlag ellentmond, hogy Rossi kt futamon 45 pontot gyjttt be. A cmvd mg nincs szksben, de mr majdnem – t Alex Barros kveti 38 szerzett ponttal. Ha valakinek, akkor a brazilok veternjnak nem szokott gondot okozni az j helyzetekhez val idomuls, radsul RC211V-je nagyon rendben volt Portugliban: a Pons – Camel – csapat remekl kpes felkszteni a Honda „gyfl”-vltozatt.
Azrt Sete Gibernau is tud valamit. Tudja pldul, hogy nem szabad hibznia, ahogy Estorilban tette: 20 pont nagyon kevs, ha tartani akarja a lpst Rossival vagy egyltaln az lbollyal. Mellette szl, ahogy mind a ht honds pilta mellett, a japn thengeres ereje, ami a sanghaji clegyenesben megkesertheti a konkurencia lett.

Jubilnsa is lesz a Knai GP-nek: Max Biaggi 200. alkalommal ll rajthoz, s termszetesen szeretn emlkezetess tenni a napot. Taln neki van a legnagyobb motivcija a sikerre: feledtetni kell az els kt nagydj botladozst, meg kell jhodni morlisan, meg persze a pontokra is szksg van. A csapattrs Hayden pontok tekintetben mg Biagginl is rosszabbul ll, is alaposan fel van tzelve.
Tlzs lenne azt lltani, hogy Rossin kvl egy Honda-mrkabajnoksggal llunk szemben, de az is biztos, hogy az aranyszrnyas hadbl szinte mindenki eslyes lehet a sikerre. Az sszetettben harmadik Marco Melandri biztosan, Bayliss s a srlsbl visszatr Tamada taln kevsb. ( - Utlag rkezett a hr: a JiR japnja mgsem indul Sanghajban.)

Edwardsnak egyelre nem nagyon megy az M1-gyel, de Eliasnak s Xausnak mg kevsb. Knnyen a nagyok nyomba rhet viszont a Kawasaki – fleg Nakano rvn: a lbadoz Hofmannt jfent Olivier Jacque helyettesti.

s rhet a Ducati is, amennyiben a vrsk tl tudnak lendlni a gyenge szezonkezds gondjain. Az olaszok a sok-sok gumiteszt ellenre sincsenek a topon a Bridgestone-nal, az innovatv motorfk-elektronikval pedig konkrtan befrdtek Jerezben. J hr viszont, hogy Capirossi llapota javul, Checa lelkesedse pedig tretlen. A suzukis klntmny – Hopkins, Roberts – inkbb az edzseken remekeltek eddig, nagy krds, hogy mikor lesznek kpesek versenyen is megragadni az lmeznyben.
Figyelem a 22 literes tanktrfogatra: a knai plya nagyon hossz, s egyltaln nem szavatolt, hogy az zemanyag kitart a clvonalig. Az egsz ring felfedezsre vr, nincsenek elzetes tapasztalatok.