Suzuki GSX-R 1000 K5
2005.04.04. 21:06
A nagy, vadllat Suzuki GSX-R 1000 kisebb, kezesebb, s szeldebb lett. De gyorsabb s ersebb is, s ennek ellenre knnyebb vezetni, mint eldjt
LLATIDOMTS

Szveg: Paulovits Imre; kp: Stephen Poper s Keith Muir
Tzforrn perzseli a nap az ausztrl Eastern Creek-i versenyplyt. A clegyenes mgtt egy vak, nyjtott balos, aki j, az 200-zal veszi. Kemny fktvok, ttekinthetetlen dombtetk, kifel lg kanyarok, beszkl kanyarkombincik, thullmok. A magyarorszgi tlbl tjnni ide olyan, mint a pokol tzbe – fleg egy 180 lers motor htn. Mgis az els pillanattl kezdve prmn rzem magam. Az j Suzuki GSX-R 1000 kimondottan megknnyti a plyval val megismerkedst. A GSX-R? Az a vadllat? Nem az, hanem az j. Nem azrt llt fejre a motoros vilg, mert a fld msik oldaln vagyunk, az j GSX-R 1000 vltozott meg teljesen az eldjhez kpest. Pici, kompakt, kezes, nagyon finoman kezelhet, s kimondottan knny vele motorozni. Nem mintha a rgi modell egy rossz motor lett volna, de a CBR 1000, a ZX-10R s az R1 a mlt vben egyrtelmen beharangozta, mi az ezres sportmotorok jvje: kompakt mretek, minl finomabb gzfelvtel s tehervlts. gy tudtk megszeldteni a MotoGP erzskjait is, s gy lehet Kis Jsknak is olyan szupersportmotort pteni, amin vezet, nem a motor vezeti t.
 |
 gy fest a sport 2005-ben: a GSX-R 1000 sokkal kompaktabb lett eldjnl, az lsidom kecses, de szles. A nagy feltnst kelt titn kipufog nagyon szpen kidolgozott, az indexek a visszapillantba kerltek. Nagyon fog az j, teljesen radilis fkrendszer |
 |
 |
 |
 |
Pedig puszta szmokban kifejezve nem is akkora a klnbsg a kt vvel ezeltt bemutatott GSX-R-hez kpest. A legkomolyabb a 40 mm-rel rvidebb tank, ami mg emellett 17 mm-rel keskenyebb is lett. Ez a f oka annak, hogy sokkal kisebbnek s kompaktabbnak rezzk a motor mreteit. Hogy a tank trfogata mgis megmaradjon, a hts felnl mlyebbre lehztk a vzba, ezzel mg javtva a tmegsszpontostst. Az lsmagassg kt centivel, 810 mm-re cskkent, az ls htulja 17, az eleje 15 mm-rel lett keskenyebb. Egy picit htrbb s magasabbra kerltek a lbtartk, az egsz kimondottan j lshelyzetet biztost a versenyplyra. Az j vz 6 mm-rel rvidebb lett, s a hrom millimterrel kompaktabb erforrs ugyanennyivel elrbb lett beptve. A tengelytv 5 mm-rel cskkent, viszont a kormnygeometrit konzervatvabbra vettk, 0,3 fokkal laposabb villaszggel s 5 mm-rel hosszabb utnfutssal. Az idomhomlok keresztmetszett is 5%- al cskkentettk, s az indexeket beptettk a tkrkbe, illetve a hts lsidomba. A tmegkzpontosts rdekben szletett az j kipufog is, amely kerek helyett lapos hromszg alak lett, gy lejjebb s beljebb lehetett elhelyezni. A teljesen titnbl kszlt hangtompt vgleges kivitele mr nagyon szpen kidolgozott, ezrt kzel sem kelt olyan rmiszt ltvnyt, mint a mncheni Intermot eltt bemutatott els prototpus szrny varratokkal sszesttt pldnya, ami mg a legmegszllottabb GSX-R rajongk htn is fellltotta a szrt. De a legtbb energit mgis az erforrs tovbbi izmostsba fektettk a technikusok.

A furat 0,4 mm-re nvelsvel most igazi ezres lett az eddig 987 cm³-es motor. A srtsi viszonyt 12,0-rl 12,5-re nveltk, a bemlszelep mrete 29 mm-rl 30-ra ntt, s mostantl a GSX-R 1000 is titn szelepeken keresztl llegzik. A kovcsolt dugattyk 8,9 mm-rel keskenyebb s 1,5 mm-rel rvidebb szoknyjuknak ksznheten darabonknt 4 grammal knnyebbek eldjknl. Az elz modellnl bevezetett szellzcsatornk, melyek a dugattyk alatti nyomsklnbsgeket egyenltik ki az egyes hengerek kztt, ngy millimterrel nagyobbak lettek, tovbb az j GSX-R nagyobb teljestmnyhez s 500- zal magasabb maximlis fordulatszmhoz megerstettk a ftengelyt. Maradt a GSX-R elektronikus kipufogvezrlse, a befecskendezt viszont nagymrtkben mdostottk. A toroktmr 42-rl 44 mm-re ntt, s a kt pillangszelepes rendszer mellett most kt befecskendezfvkt is alkalmaznak. A bemlszeleptl messzebb, hegyesebb szgben elhelyezett msodik fvka csak akkor fecskendez be zemanyagot, ha a msodlagos pillangszelep legalbb flig nyitott. Ezzel magas fordulatszmon nveltk a teljestmnyt. Hogy emellett ne kapjon hgutt a motor, megnveltk a vzht kapacitst 26,8-rl 30,2 kilowattra, de hogy egyben a lgellenllst is cskkentsk – teht keskenyebb lehessen – trapz alakban kpeztk ki. A kuplungot ellttk mechanikus antihopping rendszerrel, a vltt szkebben fokoztk, s a GSX-R vgtttele is rvidebb lett. A vltvillk vge most gmbszeren illeszkedik a kulisszba, ezzel lltlag elkerlend a GSX-R-ek eddigi koporsszge, a hamar elkop vlt. A gondosan tgyrt motor kr szerkesztett j vz hrom alumniumntvny- s kt oldals kovcsolt zrtszelvny-rszbl lett sszehegesztve, a vznylvny kt oldals ntvnyrszbl sszecsavarozva. A lengvilla masszvabb lett, a villatengelyt vkonyabbra tudtk venni. A tengely csapgyazsnak felvtelt a vzban gy alaktottk ki, hogy a versenykittben tallhat bettekkel varilhat a forgspont magassga. Az els felfordtott Kayaba-villa bels csvei j, mg kemnyebb, gymntszer karbon bevonatot kaptak. Az els fknl 10 mm-rel megnveltk a trcsatmrt, s a radilisan rgztett, ngydugattys Tokico fknyergek most radilis Nissin ffkhengerrel prosulnak. A sok szraz szmadat a gyakorlatban egy csapsra plasztikus sszkp vlik, ahogy elindulunk az j ezressel. Egy pillanatig sem rezzk valami veszedelmes fenevadnak, hanem egy kompakt, kezes, bartsgos gpnek. Persze, hogy az emberben benne van a respektum az ezres motor s a tekintlyes teljestmny eltt, de sercegs hangja kivtelvel olyan hatst kelt az j GSX-R, mint egy 600-as. Knnyedn irnythat oda, ahova akarjuk, gzadsra finom tmenettel jelentkezik az er, s minden knnyedn, finoman mkdik.
|