Honda CBR125R
2005.04.04. 15:09
A Honda hrom betje azonnal felcsigz - a CBR a Hondknl a legkemnyebb sportgpek jelzsre
szolgl -, de a 125 mindjrt kijzant. Mit lehet vrni egy125 kbcentimteres, alig valamivel tbb, mint 13 lers motortl?
 |
|
A Honda legnpszerbb modellje a kiskbcentis sportmotor kategriban vek ta az NSR szria volt, de a szigor krnyezetvdelmi normk miatt a Honda az NSR gyrtst nhny ve abbahagyta. Hinya okozta r betltsre szletett a 125-s kategria j, immr ngytem szupersport gpe a CBR125R. | | |
A jogostvnyszerzs hazai rendszerben a 125-s kategria az els s ppen ezrt a legfontosabb lpcs, nem csoda, hogy egyre szlesebb a nyolcadliteres motorral szerelt motorkerkprok vlasztka. A 16. vt betlt ifj motoros az A1 kategris jogostvny birtokban a 125 cm3-es s 11 kW alatti gpek kzl vlogathat.
A legkisebb CBR - ha j messzirl nzzk - egszen hasonlt nagyobb testvreihez. A hasonlsg oldalrl s kicsit szembl a legmegtvesztbb, mg htulrl a legnagyobb a klnbsg. Kzelebbrl vizsglva, fleg a teltkarcs 1000-es szomszdsgban, a CBR125R-t elruljk anorexis idomai. Egy biztos, a kis CBR iszonyan vkony, sehol egy kidlled mellkas, vagy egy szles csp. A teliidomos gp fejidombl mered rnk a CBR600RR-hez hasonl dupla fnyszr. Htul a farokidomba integrlt zrfny klnlegessge, hogy a piros lmpt valaki egy tltsz bra mg zrta. A kis szlvd jelentsgt a vgsebessg mrs sorn tudtam rtkelni, az idom mg bjva 10 km/h-val tbb is kicsikarhat a gpbl.
A szles, lapos mszerfalra szimmetrikusan leosztva ngy kerek mszer kerlt. Kzpen a mutats sebessg- s fordulatszmmr dominl, kztk kaptak helyet az ellenrz lmpk. Ktoldalt kt kisebb ra - a htfolyadk hfokt illetve az aktulis zemanyag mennyisget jelzik. A sebessg mr 200 km/h-ig kalibrlt, a fordulatszmmr piros vonala 10800-tl 13000-ig hzdik.
A fnyezs kiagyalsnl nem feledkeztek el a mg oly tvoli versenygykerekrl sem: tesztmotorunk Honda Millennium Piros az oldalidomon fekete Honda szrnnyal, de Villml Kk vagy fekete alapsznt is vlaszthatunk.
A CBR sorozat legkisebb tagja - ngytem eldje nem lvn - vadonatj blokkot kapott. A vzhtses, ktszelepes, SOHC vezrls motor 124,7 kbcentis, magnyos hengernek 28 mm-es karburtor adja a naftt. A kipufogrendszer egyetlen ovlis htsdobban vgzdik, benne kataliztor rkdik az Euro 2-es krnyezetvdelmi normk betartsn.
Az nindtval indthat motor nagyon csendesen jr. Zrt bukban az utca zaja mellett nem is hallani az alapjrati csettegst. Hossz lls utn, vagy zordabb idben a fels kiflire szerelt szivatgomb segt a hidegindtsban. Visszaugrik magtl akkor is, ha pp ezt nem akarja a CBR piltja - akr a rgi CX500-amon. Ezt rgen egy ruhacsipesz segtsgvel kszbltem ki, de most nem volt szksg az eszkblsra, mert a j idben szivats indtsra alig volt szksg.
A hatsebessges vltban az egyes fokozat pp csak az indul lendlet megadsra szolgl, azonnal fel kell vltani. Az els felvlts - br tnyleg mindent kiprbltam - kisebb torpanssal jr, de a kvetkez sebessgek mr cssznak rendesen, fleg, ha kuplung nlkl vltunk felfel. Nem mintha erre azrt lenne szksg, mert olyan nehz behzni a kart. Sz sincs rla. A bowdenes mkdtets, tbbtrcss nedves kuplung karja szinte erkifejts nlkl behzhat. Inkbb azrt, hogy a fordulatot lehetleg ne ejtsk 9000 1/min al.
A vlt kifejezetten simn s knnyedn jr, a hat sebessg pedig bven sok. Mr negyedikben majdnem elrjk a 135 km/h-s vgsebessget, ennl tbbet sem tdikben, sem hatodikban nem sikerlt kihajtani a CBR-bl. Igaz, egyszer - taln valami kivteles bolygegyttllsnak ksznheten - a 140-es oszts fl is kszott a mutat, de ezt soha tbbet nem tudtam megismtelni, de ez a motor nem is a sebessgi rekordok hajszolsra kszlt.
A hatodik (tra) fokozat valsznleg csak a gazdasgos fogyaszts kedvrt ltezik. Ebben nincs is hiba, a CBR125 beri 3,2-3,5 literrel 100 kilomterenknt, holott a teszt alatt a fordulatszmmr ritkn ereszkedett 7000 al. A 10 literes tank 250 km megttelre is elegend, ami nagyon szp teljestmny egy 125-s gptl. A boldog tankolsokat csak egy aprsg zavarja meg, a betlt kinyitsakor a tanksapka a keznkben marad, s ha egybknt a ktoszlop kikpzse nem teszi lehetv, hogy azt rrakjuk, akkor marad az ls...
A kigyorstsokra - ha megszokjuk a prgets hasznlatot - igazbl nincs panasz, nehezen lehet vrosban otthagyni a kis CBR-t, meg aztn az ezres gpeknek sem vlt hamarabb a lmpa. A kezes viselkeds tekintetben a CBR125R-nek nem kell szgyenkeznie. A rendkvl rvid tengelytv (1294 mm) gppel a vrosi cscsforgalom utn nyugodtan felmerszkedhetnk egy gokart plyra is.
A vz f alkotrsze a kt tszgprofil, vkonyfal prseltacl zrtszelvny, melyhez ngyszgprofil hts vznylvny kapcsoldik. Ell 31 mm-es belscs tmrj, hagyomnyos felpts teleszkpvillk rugznak, a hts rugzs alapja az 511 mm hossz, acl lengvilla s a kzponti rugstag. lltsi lehetsg ugyan nincs, de a 75 kils kollgm alatt sem koppant be a tel, s a Budapesten oly ritka thibkon lgyan vitt t engem is. Kt szemllyel nem prbltuk. A mindssze 776 mm magas lsrl a kisebb termet motorosok lba is biztonsgosan ler.
Kttem eldjhez, az NSR125R-hez viszonytva a CBR125R 19 kilval kevesebbet nyom, mindssze 116 kg. A kis tmeg gpet nagyon knny pakolgatni, a hirtelen irnyvltst jl brjk a virsli mret kerekek. A hatklls nttt alu felnik formra sportosak, csak ht viccesen vkonyak. Az els kerkre egy 276 mm-es ktdugattys trcsafk jutott, norml llapotban elg hatkony ahhoz, hogy magban meglltsa a motort. A htst egy vszterhes szituciban fogtam komolyabb hasznlatba. Satut nyomva az egydugattys nyereggel szerelt 220-as trcsa szpen megfogta a htskereket, s mr farolt is ki, jobbrl megelzve a motort magt. Ezttal ez volt a lehet legjobb, ami trtnhetett velem. Az eset utn minden szitucit kihasznltam, hogy kicsit megfaroltassam a gpet, ezzel a frszt hozva a mindennapi kzlekedsbe befsult autsokra.
Egy hetes egyttlt utn azt kell mondanom, hogy a CBR125R vicces jszg. Az jdonslt motorosok, akiket mg ktnek jogostvnyuk korltai, nagyon fogjk szeretni. A fontos manverek, kanyarok, fkezsi s egyb kzlekedsi helyzetek begyakorlsra az egyik legjobb vlaszts. s mg egy dolog, ami a CBR125R mellett szl: nagyon-nagyon olcs. 699 ezer forintos rval pp annak a korosztlynak elrhet, akinek mg nincs rendszeres jvedelme.
Mszaki adatok: |
Motor: egyhengeres, ngytem, vzhtses, SOHC, hengerenknt ktszelepes Lkettrfogat: 124,7 cm3 Furat x lket: 58 x 47,2 mm Kompressziviszony: 11:1 Teljestmny: 13,2 LE 10 000 1/min-nl Nyomatk: 10,1 Nm 8000 1/min-nl Alapjrati fordulatszm: 1400 1/min zemanyagellts: 28 mm-es toroktmrj VK karburtor Vlt: hatfokozat Els futm: 31 mm-es teleszkpvilla, 109 mm-es rugttal Hts futm: kzponti rugstag, 120 mm-es rugttal Fkek: 276 mm tmrj fktrcsa ktdugattys fknyereggel ell, 220 mm-es trcsa egydugattys fknyereggel htul Kerekek: U keresztmetszet, hatklls alumnium felni Hossz x szlessg x magassg: 1920 x 675 x 1070 mm Villaszg/utnfuts: 25 fok/88 mm Fordulkr sugara: 2,5 m Tengelytv: 1294 mm lsmagassg: 776 mm Szabad magassg: 172 mm Szraz tmeg: 116 kg Feltlttt tmeg: 124 kg; az els kerkre 59 kg, a hts kerkre 65 kg jut zemanyagtank trfogata: 10 l ra: 699 000 Ft | | |
|