Derbi GPR50
2005.04.04. 15:06
Egyszeren hihetetlen. Azt mr megszoktuk, hogy az ezres sportgpek kilezett harcban a legmenbb technikai megoldsokkal igyekeznek megfogni a vsrlkat. sszel Mnchenben azt is lttuk, hogy lassacskn ezek a brillins megoldsok tszivrognak a hatszzas kategriba is. De hogy minden nyalnksg benne legyen egy tven kbcentis utcai gpben - na ezt nem gondoltam volna.
A Derbi gyr trtnete: |
Spanyolorszgban, Simeon Rabasa Singla kerkprjavt mhelybl indult tjra a Derbi 1922-ben, de a mopedek tmegtermelsre a msodik vilghbor vgig vrni kellett. A gyr ontotta a kiskbcentis motorokat egszen az 1977-es gazdasgi vlsgig. A msik hrom nagy spanyol gyrat, a Bultact, az Abellt s a Montest bekebeleztk a japnok, egyedl a Derbi tudott sajt talpn tovbbra is fennmaradni. A gyr specialitsa a kis kbcenti vlts motorblokk lett, ezzel a legfiatalabb korosztlynak is teljes rtk motorkerkprt tudnak knlni. A supermoto piac lehetsgeit is az elsk kztt ltta meg a derbi gyr, jelenleg k rendelkeznek a legnagyobb supermoto knlattal 50 s 125 cm3-es kategriban. 2001-ben a Derbi a Piaggio Grup tagja lett, ezzel j fejezet kezddtt a Derbi trtnetben. Megjult, s az j modern gyrban vente 50 000 euro-2 norms motor kszl - kt v garancival. | | |
A spanyol gyr napjainkban a legmenbb a kis lkettrfogat motorok gyrtsa tern. A nagy szupersportgpektl veszi t a technikai megoldsokat, st nha megelzi azokat. A Derbi GPR50-et tavaly sszel, a Milni MotorShown mutattk be. A gyr tervezkzpontja a Barcelonia melletti Martorellesben szkel. A dizjnereket a Derbi 125-s GP motorja inspirlta, melyeket idn Jorge Lorenzo s ngel Rodrguez hajtott, szp sikerrel.
A Derbi s a versenysport |
A Derbi trtnete sorn mindig nagy jelentsggel brt a versenysport. A gyr 18 vilgbajnoki gyzelmet, 8 konstruktri gyzelmet s 85 nagydjgyzelmet sepert be eddig. Idn a Caja Madrid Derbi Racing Team volt a Derbi hivatalos GP csapata a 125 cm3-esek kategrijban. Kt versenyzje - Jorge Lorenzo s Angel Rodrigez - az lbolyban hajtott egsz vben. Lorenzo hromszor is llt a dobog legfels fokra, s 179 ponttal a negyedik helyen vgzett a vilgbajnoksgban. A konstruktrk kztt ezzel a Derbi a negyedik a sorban. | | |
Tesztnk kicsit bdsen kezddtt. A hazafel jl kihzatott motorbl - amikor a feljrn vrtam, hogy nyljon a kapu - gyans szagok csaptk meg az orromat. Kis lelkiismeret furdals kerlgetett, hogy taln tlhajtottam a motort, kilvezve a Derbi fordulatszm-tartomnynak fels hatrt. A szag azonban nem a motorbl jtt, hanem alla. Egsz pontosan az trtnt, hogy az ls al berakott gyri szerszmkszlet nem volt tl szerencssen rgztve, s lecsszott egszen a kipufogcsre, ahol a manyag tok azonnal olvadsnak indult. Az eredmny a fnykpen ltszik, a tanulsg pedig, hogy alaposan meg kell gondolni, mit tesznk a GPR50 lse al.
A motor formja plda rtk, 2003 szn mg egy lpssel a divat eltt jrt. A htszglet visszapillant tkr az egyik kedvencem, a htuljba integrlt cskszer irnyjelzvel. A fejidom is megfelel a kor minden kvetelmnynek. A szgletes formt nem kell magyarznom, de akad itt lgbelpt imitl rcs, s kt 55 wattos halogn fnyszr is. Az idomtart a hatkony slycskkents vgett szintn manyagbl kszlt.
A fejidom utn a tank - ha lehet - mg durvbb. A manyag tartly semmilyen ismert mrtani formhoz nem hasonlthat, mr-mr szobrszmvszi magaslatokba emeli a Derbit. Szerencsre a sok l s hepehupa mellett jutott hely a vezet trdeinek is. A hts is elismersre mlt, az lsidom al plt az k alak fklmpa. A dids htslmpa mr nem jsg, de gyri LED-es indexekkel mg nem tallkoztunk eddig. El is gondolkoztam, hogy kne nekem ilyen a Ducatira, csak ne lenne a szra ennyire merev.
Az lsek alakja - milyen meglep - szintn formabont. A combok kz kerlt az ls zra, ez csak els ltsra zavar. Az lsszivacs viszont elgg kemny, fl ra elg, hogy fszkeldni kezdjnk. A hts ls kln darabbl ll. A karvastagsg szivacsdarab sok jt nem gr, de kr is lett volna nagyobb figyelmet szentelni r. A rendszm nlkli 50 cm3-es motorral utast szlltani gyis tilos. Ha mr az lsnl tartunk, alla kandikl ki a kttem kipufogrendszer rozsdamentes aclbl kszl dobja, akrcsak a CBR600RR-nl.
Az idomok alatt a Derbi sajt fejleszts, 50 cm3-es motorblokkja dolgozik. A kttem egyhengeres motor 9 lereje gyorst 100 km/h sebessgig. Ebben a kategriban szinte kizrlag automata vltval szerelt motorokat-mopedeket tallunk, a Derbi 50 cm3-es vlts motorjaival piacvezet. s negatv lmny ppen ezzel a vltval rt: a vltkar egyrszt magasan volt, emellett nagyon hossz ton kellett noszogatni magasabb fokozatba, ezrt bizony el kellett emelnem vltskor a lbamat a lbtartrl. Ha sikerlt eleget hznunk a karon, akkor mr minden simn ment. A fokozatokat hatrozottan vette - mind a hatot - felfel kuplungols nlkl is.
A GPR50 rugzsa a specilisan versenyzsre kszlt GPR80 versenymotorval azonos. Az alumnium vzba ptett SEBAC mrkj fordtott teleszkpok belscs tmrje 40 mm. A villahd masszv darab, a knnytsek ellenre finomnak kzel sem neveznm, az els futm egybknt egy hatszzas gp alatt is szpen muzsiklna. Stabilitsra csak egy sz van: nagyszer. Rendkvl jl kezelhet a kis motor, bntetlenl lehet bebortani a kanyarokba, a lnyeg, hogy ne engedjk a fordulatszmmr mutatjt a 8000 jelzs al.
A lgies kerekek 6x2 klls alumnium ntvnybl kszltek, hasonlan az Aprilia cscsszuper versenygphez, az RSV1000R-hez, igaz ott 5 pr kll van. Ell a 300 mm-es fktrcsa hatalmasnak tnik (az ezres gpek is megelgszenek 320 mm-essel), termszetesen ez is a vgtelensgig kiknnytve. A radilis fknyereg kt ve mg csak a versenygpek privilgiuma volt. 2004-re mr a legtbb ezres ilyen els fkkel kerlt az zletekbe. A hatszzasok kztt a GSXR600 volt az ttr, de jvre mr majdnem minden kzpkategris szupersport gp megkapja ezt a berendezst. De egy tvenes? A ktdugattys AJP nyereghez aclsodronyos fkcsn t ramlik a fkolaj a szintn radilisan mkd ffkmunkahengertl. Htul 180 mm-es trcsa egydugattys fknyereg ksretben tmogatja meggyzen az els fkrendszert.
A mszerfalra j rnzni, egy tveneshez kpest kifejezetten finoman kidolgozott, teljesen elektronikus egysg. A fehr kerek szmlapon forms szmok jellik a fordulatszm rtkeket. Sarkban kis LCD kijelz, innen az aktulis sebessg (nagyobb szmok) s a megtett kilomterek szma (kisebb szmok) olvashatak le. A kr szln sorakoznak a visszajelz fnyek, olajnyoms-vzhfok-tartalkbenzin-reflektor- index sorrendben. Az res fokozat visszajelzsre viszont elfelejtettek izzt beszerelni - pedig kne. Akad itt egy kis btyk is, megnyomsval vlaszthatunk a megtett kilomter, a napi szmll s az idmr ra kztt, de a kis LCD-rl rkezik a figyelmeztets a menetrendszerinti szerviz esedkessge fell is.
A GPR50 a kezd jogostvnnyal rendelkez, a motorsport vilga irnt rdekld motorosok rszre lehetsges alternatva. Aki mgsem a Derbi sportgpt vlasztja, valsznleg az ra miatt mond le a kbcenti kategriban plda nlkl ll high-tech megoldsok tmkelegrl. A mindssze tvenes motor alapbl 100-zal kpes menni, amihez ha hozzadunk egy tuningolt httrpiaci karburtort, msik lnckerekeket, akkor a kis cszlink veszlyes fegyver lehet a vrosi forgalomban.
Mszaki adatok: |
Motor: egyhengeres, kttem, vzhtses Lkettrfogat: 49,9 cm3 Furat x lket: 39,86 x 40 mm Kompresszi viszony: 11,5:1 Max. teljestmny: 9 LE zemanyag ellts: Dell'Orto PHVA-14 karburtor Gyjtsi rendszer: elektronikus, C.D.I. Indts: nindt Vlt: hatfokozat Kuplung: tbbtrcss, olajfrds Kensi rendszer: automatikus, kln olajozs Olajtartly: 1,5 l Els futm: 40 mm-es belscs tmrj fordtott teleszkpvillk, 120 mm-es rugttal Hts futm: kzponti rugstag, 110 mm-es rugttal Gumik: ell 100/80x17, htul 130/70x17" Fkek: ell 300 mm tmrj trcsafk, radilis felpts ktdugattys fknyereggel, htul 180 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereggel Magassg: 1116 mm Hosszsg: 1961 mm Szlessg: 730 mm zemanyagtank: 13 l Szraz tmeg: 85 kg ra: 849 000 Ft
| | |
|