Honda CBR1000RR
2005.04.03. 13:11
Miutn tavasszal elksztettk fotsorozatunk az orszg akkor mg egyetlen Honda CBR1000RR-jrl, kvncsian vrtuk, hogy mit tud a gp, amikor mr nem csak a fnykpez lencsjn keresztl szemezgetnk egymssal.
Miutn tavasszal elksztettk fotsorozatunk az orszg akkor mg egyetlen Honda CBR1000RR-jrl, kvncsian vrtuk, hogy mit tud a gp, amikor mr nem csak a fnykpez lencsjn keresztl szemezgetnk egymssal.
A kzelmltban alkalmunk nylt a CBR-t kicsit kifaggatni, hogy hogyan brja a Hungaroring s kishaznk kzthlzatnak megprbltatsait. A Fireblade legutbbi kt tpusa a 929 s 954 RR sikertelenl vettk fel a harcot a konkurencia nagyobb hengerrtartalm, ersebb gpeivel szemben, ezrt a Hondnl a mrnkk egy teljesen j fejleszts, immr 1000 kbcentis vas terveit szvgettk.
 A vgeredmny ismert, a Honda tavasszal piacra dobta az eddigi leglesebb tzpengt, a 170 lers CBR 1000 RR-t. Valentino Rossi s motorja tavalyi sikereit elnzve, nem csoda, hogy a 600 RR utn, az 1000-esen szintn az RCV 211 vonalai ksznnek vissza, gy a CBR tulajdonosok akr GP mennek is rezhetik magukat, legalbbis ami a designt illeti. Annak rdekben, hogy a motor ne csak designjban, hanem menetteljestmnyben is hasonltson az RCV-re, a mrnkk egy sor, a versenysportbl mr jl ismert alkatrsszel lttk el a szrnyas fejvadszt. Ide tartoznak a radilisan szerelt fknyergek s fkmunkahenger, a Unit Pro Link hts felfggeszts, a gyorsan szerelhet kazetts vlt, a vilgjdonsgnak szmt elektronikusan vezrelt kormny-lengscsillapt, mind-mind egyenesen a versenyplyrl. Mindemellett teljesen j fejleszts a 170 lers blokk, amiben a hengerek furata ugyan maradt a rgi (75 mm), de ezen kvl szinte mindent tterveztek a fejlesztk. j az alumnium kompozit vz, j a lengvilla. Rviden, j az egsz!
 Azutn, hogy elhoztuk a gpet, szoks szerint krbejrtuk, szemrevteleztk a paript. Mit is mondjak, nem volt pp szalonllapotban. Ell az indexek krl az idomok sszetrve, a tankborts fnyezse kifakulva, a hts lmpa burja ragasztszalaggal rgztve. Mg nem is mentnk vele szinte egy mtert sem, s rgtn talltunk valamit, amit kritizlni lehet. Mgpedig a fnyezs minsgt, s az els indexek rgztsnek tervezsi hibjt, hiszen olyan hlyn van a felfogatsuk megoldva, hogy ha eldl a motor, az indexek kitrik az idomot a rgztsk krnyezetben. Errl sajnos neknk is sikerlt meggyzdnnk, amikor a fotzs alkalmval a gp vletlenl az oldalra borult, tovbbi idomrepedst, plusz egy trtt kuplungkart generlva. Zrjelben megjegyzem, hogy a kuplungkar azrt trtt le olyan knnyen, mert el van gyengtve egy bizonyos helyen, hogy ilyenkor azon a ponton trjn, megvva ezzel a hidraulikt, minket pedig a nagyobb kiadsoktl.
Autplya esben
Orszgti teszt gyannt elvittem a Mtrba a kicsikt. Visszafele Pardsasvron kezdett el esni az es s egszen Pestig kaptam az gi ldst. (Ez egybknt az az emlkezetes vihar volt, amikor Miskolcon tojs nagysg jg esett) Az autplyn aztn volt alkalmam megtapasztalni a 170 ler s az aquaplaning kombincijt. 160-as norml tempban verettem, amikor egy vztfolyson a hts kerk elkezdett kielzni. Mindez rviden gy zajlott le: a motor felbg, a gp meg szp lassan kezd keresztbellni, mivel a hts kerk egyhn szlva gyorsabban forgott, mint az els. Elgg beparztam, s lelki szemeimmel lttam, ahogy megfekszem s csszok az aszfalton. Szerencsre nem kezdtem el kaplzni sem fkezni, csak visszaengedtem a gzt, a motor pedig visszatncolt normlis nyomvonalba. Mindez kb. 5 msodpercig tartott. Innentl visszavettem egy kicsit, s 120-al csorogtam tovbb Pestig, de jl az eszembe vstem, hogy esben autplyn nem tpem tbbet. - Sas A motor egybknt klsleg rendben van, klnsen fekete sznben tetszik. Az ls al hzott kipufog nemcsak hogy jl nz ki, de praktikus is, mert ha eldobod a vasat, kisebb esllyel vgzi majd a kukban, mint hagyomnyos testvrei. Egyetlen htrnya ennek az elrendezsnek, hogy az ls al ezentl mg a vlts alsgatyt sem tudod bepakolni. A versenymotorok computereit idz mszerfal nem klnsebben szp, viszont minden fontos informcirl tjkoztat, st a tulajdonosok rmre mg az aktulis zemanyagszintet is kijelzi. Mivel idelis krnyezet a motorok tesztelshez (s nem utols sorban kzel is van) a Visegrd, Lepence, Szentendre fle misztikus hromszg, ezrt a CBR-el is clba veszem az emltett szakaszt. Mr az els mtereken otthon rzi magt az ember a motoron. Az lshelyzet knyelmes, mr amennyire ez egy sportmotortl elvrhat, a kezelszervek kzre llnak, a vlt a Hondtl megszokott precizitssal veszi a fokozatokat. A futm utcra szerintem tkletes, nem tl kemny, aminek nagyon fognak rlni azok, akik az orszgti motorozst rszestik elnyben. Az egyenes futs plda rtk, a kanyarokban pedig szpen kveti a szmra kijellt veket mindaddig, amg el nem szmoljuk magunkat, s vet nem szeretnnk mdostani. Ilyenkor hiba a fejlett dupla fvks befecskendez rendszer, nehz gy elvenni illetve rtenni a gzt, hogy a motor ne drasztikus vmdostssal vlaszoljon. A blokk nagyon kezes jszg, a japnok gy terveztk, hogy mg a fakez madrijesztk is elboldoguljanak a 170 lers teljestmnnyel. 4000-es fordulatszm alatt ne szmts semmire, felette a teljestmny-leads egyenletes, mr-mr tlzottan felhasznlbart mdon jelentkezik a power. Az egsz fordulatszm-tartomnyban arra szmt az ember, hogy na akkor majd most jn a hipertrugrs, s mindjrt egy msik dimenziban tallom magam, de csak nem jn az az ugrs, helyette viszonylag hamar leszablyoz a motor. Ez nem azt jelenti, hogy nem megy a gp, mert megy, hanem azt, hogy az elbb emltett befecskendeznek hla, nincsenek lyukak a teljestmny-leadsban. A fkek mindig is a mrka erssgei kz tartoztak, s ezzel a hagyomnnyal idn sem szaktottak a gyrnl. Olyan jl adagolhat lineris fkervel rendelkeznek, hogy lmnyszmba megy a mozgsi energia felemsztse.
 Mint ahogy a bevezetben emltettem, alkalmunk nylt plyn is vallatra fogni a bringt. A knyelmes futm az utcn kifejezetten elnys volt, a Hungaroringre azonban nyeklett-nyaklott a gp emiatt (valsznleg elttnk eltekergettk a gyri belltsokat). Az els futmvet a kanyarbejratoknl nagyon bizonytalannak reztk, gy inogott, hogy az els pr krben azt hittem, mindjrt elmegy az eleje. Igaz, ez a jelensg csak egy bizonyos dlsszg felett jelentkezett, ha lapon volt a gp, akkor mr olyan, mintha zsinron hznk.
Az vvltsoknl, csakgy, mint utcn, nagyon finoman kell jtszani a gzzal, mert lefektetett motornl a darabos gzreakci miatt, knnyen letrhetnk az idelis vrl. A hts futm gyri llapotban valamivel kemnyebb, kzel sem nyjt olyan bizonytalan rzst, mint az els traktus. Azrt, hogy visszavltsoknl ne pattogjon be olyan knnyen a htulja, rdemes megemelni kicsit a fordulatot (mi 3000-re emeltk), mg akkor is, ha visszakapcsolskor gzfrccst adunk neki. A 20 perces menet utn, ignybevettk Szab Attila szaktudst, s kicsit babrlva a gyri belltsokon, sokat javult a gp viselkedse. Biztos vagyok benne, hogy ha az embernek van egy kis ideje tekergetni a futmvet, akkor plyra is meg lehet tallni a megfelel belltsokat. Mivel a blokk felhasznlbart hangols, ezrt alacsonyabb fordulaton elg nyomatkhinyos, ha haladni szeretnnk, rdemes a fordulatszmot 10.000 krnykn tartani. Viszonylag alacsony fordulaton szablyoz le az elektronika, pont akkor, amikor az ember azt vrn, hogy a blokk rtesz mg egy szvlapttal.
 Onnantl kezdve, hogy kitapasztaltuk a gp viselkedst, mr igazi lmnymotorozsban volt rsznk. A rendkvl j els fknek ksznheten, hamar eltrt bellem a vadszsztn, egyfolytban azt vrtam, hogy mikor szrhatok be valakinek fktvon. Azt pedig, hogy nem igazn megy a gp, nem sz szerint kell rteni, ha a vltn zongorzva megfelel fordulaton tartjuk a hajtmvet, akkor igen gyorsan kzeledik a clegyenes vge. Vgeredmnyben egy igazn knnyen kezelhet, bartsgos gpet sikerlt megismernnk a CBR szemlyben. Br jmagam, vgre egy kompromisszumokat nem ismer, vrbeli fenevadra szmtottam a Hondtl, mgsem csaldtam nagyot, amikor kiderlt, hogy a gyr a tle megszokott mdon, inkbb a knnyen kezelhet, bartsgos sportmotor vonalon nyomul tovbb. A motort kzvetlenl a ZX-10R utn teszteltk, gy valban rezni lehetett, hogy a kawa erejvel nem veheti fel a versenyt, m utcai hasznlhatsgban fellmlja azt.
Tompi
Msodvlemny by Cslk
A tesztpldny szp piros-fekete sznben tndkltt. A gondos Hondsok le is mostk, lnc lekezelve, tk j fkbettek, a Diablo Corsa-bl mg maradt egy kicsi, de azrt mr elg egyenes volt a futfellet. Ha igaz a gyan, akkor mind a 7000km-t ezzel az bronccsal tette meg, ami elg szp teljestmny (ha mr 1x volt cserlve, akkor nem tl szp teljestmny). Szval a HONDA Hungary-nl azrt gy nz ki, hogy van gazdja a tesztmotoroknak is. A beszerzett idomsrlseket mg nem orvosoltk (mindkt oldalra el volt mr dlve llhelyzetbl): mindkt index mellett az idom kiss beszakadva, a bal tkrrel mr levehettek 1-2 autt a dugban, mert az is el volt repedve. Csak gy, mint a hts lmpabra.
Az riember aki a pacit tadta, udvariasan j utat kvnt s eltnt. Egyedl maradtunk az udvaron. Kzelrl egyrtelmen szebben nz ki, mint az ezres kawasaki. Nem csak a dizjnra kell gondolni, mert az kinek bejn, kinek nem. Minden vezetknek, csnek megvan a helye, nem csak gy "vletlenl" kanyaroduik pp rra a blokk oldaln. A Pro-link lengvilla nagyon szp. Oldalrl j magasnak tnik a feneke a rejtett dobok miatt, amirl a flelmekkel ellenttben az derlt ki, hogy nem melegti szreveheten a hts lsen egyenslyoz egyn lept. Szval nem kell parzni. Ahogy rl az ember, az azrt fltnik, hogy a Yamaha-Kawasaki proshoz kpet magasabb a plexi, valszeg jobban fog vdeni. Meg kell azonban emlteni, hogy nem egy drga darab, igen hamar karcoldik. A mszerek kicsit puritnak s kubistk, a kezelszervek, gombok meg egyenesen sdi-gagyi kategriba sorolhatk (pl. a mszerfalon a nullzs s a kijelz funkcivlt gombjn a felirat egyltaln nem olvashat, mivel a fekete gumi gombokba fekete dombornyomssal brtk rendeltetsket felrni - rhej; a piros start/stop gomb kicsit olyan napsztta UV-koptatta "mindjrt elrepedek" 70-es vekbeli dizjnnal prbl kedveskedni a cirka 3.35 millt kipenget tulajnak - ez is rhej; ne is beszljnk a tkrket tart csavarokrl, amiket a rozsda mr elkezdett rgicslni...). Az risi fordulatszmmr 11.500-tl piros - titokban tbbet vrtam, br mr december ta tudom hogy ennyi, csakht a tbbi kategriatrshoz kpest...
Stabil egygzon utazva a fordulatszmmr mutatja egy kicsit Parkinson-kros hangulatban rezonl az pp aktulis rtk krl, illetve jobban megfigyelve a mszerfal rezonl s nem a mutat -ez egy kicsit olyan ETZ-s. A nyereg alatt elfr az aznapi koton elltmnyom meg egy vkonyabb brifk s ksz. Indts utn szp egyenletes-morgs, de nem tl extrm hang tr el az ember segge all (... mrmint rtitek, a motorbl...). Az lspozci nem tl fekvs, a markolatok inkbb furcsn alacsonyan, de egyszersmind elgg a trdhez kzel helyezkednek el. Ebbl 20 perc utn mr az jn le, hogy a derekam ugyan nem frad, de a csuklm az elgg. Lbak nincsenek nagyon sszehajtogatva. Az ls bortsa olyan, hogy a brcucc tapad rajta, gy helyezkedshez kicsit el kell emelkedni. A tesztpldnyon a gznak kicsit nagy volt a holtjtka, gy visszavltsoknl elszr mindig kisebb frccsket tudtam adni, mint szerettem volna. Elinduls olyan mint a Kawwal, de mg ertlenebbnek tnik a cjg. Egsz 3000-ig gurulgatva olyan a blokk hangja, mintha V2-es lenne, hasonlan is rz, kicsit lefullads rzst kelt. 5000-nl kvr gzt hzva mg mindig nincs elg er, a motor hangja is olyan, mintha nem llegezne rendesen. 6000-tl aztn elindul rendesen. Hzatva egszen tiltsig sehol nem rezhet elementris szakts, szinte egyforma ervel hz. Itt is vrtam mg valamire, de nem jtt. Pedig az rzs kicsit csalka, mert 2-ben ekkor mr 190 krl haladunk s igazn nem tartott sokig a dolog. Mgis enyhe csalds, hogy ez lenne a brutl ers ezres? Ja s az errl, a marketing-szmokrl: a forgalmiban 112kW van teljestmnynek megjellve, am,i ugye azrt messze van a 170 lovacsktl s kzelebb a 150LE-hez. Persze lehet hogy ez is ugyanolyan fals informci.
Kivittk a H.ringre egy kicsit megtaposni, ekkor kerltek r a Pirelli SuperCorsa abroncsok. Htulra 180/60-as kerlt fl, ami kiss megemelte a fenekt a motornak, s gy a hegyesebb villaszg miatt azonnal gy viselkedett lass kanyarokban, mint a ZX10R: rendesen ellen kellett tartani a kormnynak hogy megakadlyozzam az els kerk benyaklst. A szriagumival ennl jval bartsgosabban viselkedett. Az els nhny krt megtve a plyn mg a gyri gumikkal az volt az rzsem, hogy na ezt a Diablo Corsa-t is csak reklmozzk itt nekem, kzben meg nem merem rbzni magam, mert olyan instabil rzsem van a gyors kanyarokban. Sas megtallta a motoros iskolban Szab Attilt, s megkrte, hogy nzze mr meg a futm-belltst, mert mi csak gnyolnnk rajta, meg htha tud valami jobbat produklni plyra. Megnyomogatta ell-htul, csavart rajta mindentt, s a kvetkez krket (mg mindig gyri gumi) mr tarkig r vigyorral tettem meg: a bizonytalansg elmlt, most mr j volt az a Diablo Corsa is :o) Kln ksznjk Attilnak a segtsget. Remljk nemsokra gumit is ilyen profin cserlnnek a motoros iskola szereli. Egyszval a futm erre a szupersport kategrij motorra elg puhny. Az is lehet, hogy tesztmotor rvn el lett csavargatva, de szerintem akkor egyrtelmen kemnytettek volna rajta... Rkerlt nagynehezen a plyagumi is a felnikre, ezekkel mr hlyebiztosan lehetett hastani a mi tudsunkkal. Br nekem gy mr jnak tnt a motor stabilitsa, de a Kawasaki egyrtelmen jobb volt, jobban lehetett rezni, hogy mi trtnik az aszfalt s az abroncsok kzt. Azt is el kell mondani, hogy a Honda viszonylag knnyen terelgethet, de nincs az a knnyedsg a hirtelen irnyvltsokban, mint a Kawasakinl. Persze pro s kontra: a Kawa meg emiatt rzza az stkt. Kanyarokbl kigyorstva ha elbaltztam s 6000 al esett a fordulat, nem tl hatrozott volt a kigyorstsi kpessg az j Blade-nek. Az meg kln szar, hogy ezen a motoron nem is talltunk olyan fordulatszm-tartomnyt, ahol ne rntott volna motorfk utn gyorstva. A motorfk ereje kicsit drasztikus. Ha nem tud az ember odafigyelni, hogy vgig gzzal kanyarodjon s csak apr gzelvtellel korrigljon, akkor a hirtelen motorfk egyszeren berntja a motort a kisebb vre. Ez elg szar rzs, s annak ellenre jelentkezik, hogy az alapjrat majd 3000-re fl volt emelve.
Azrt hogy a pozitvumokat is emltsek: a fk iszony j. Bvebben iszony kurvaj. Nagyon jl lehet szablyozni a fkert, kis ervel kezelhet a metl nagy harapst produkl, radilisan elhelyezett dugattyt mozgat kar. A hts fk viszont tk felejts. Utcn mg hasznlhat s viszonylag ers is a Kawasakihoz kpest (lmphoz bellva pl. csak ezt hasznlva rendesen meg lehet llni), de mivel Honda slya jobban az els kerkre van koncentrlva, plyn azonnal becsvl a segge mg finoman a pedlra lpve is. Inkbb egyltaln nem hasznltam. Az els tengelyhez kzelebbi slypontnak s a tbbi ezreshez kpest tlag plusz 9 kg-nak ksznheten ez a motor nem emelgeti gy az elejt, plyra taln jobb is. A msik pozitvum, hogy a kormny hall nyugodt, Egyszer sikerlt csak kihozni a sodrbl, de akkor is inkbb csak egy enyhe borzongs futott vgig a markolatokon keresztl a karomon, mint konkrt szitls. Ez a Budafoki ton faszn rtpett gznl volt. Amgy semmi. Sosem reztem, hogy nehezen lehetne a kormnyt forgatni, mint pl. egy jl felcsavart kormnygtl esetben. Nekem mindenhol j volt. sszegezve a lertakat hasonltsuk ezt a motort inkbb a tavaji Blade-hez: kicsit ersebb (de ne vrjunk valami eszelsen sokkal jobbat), nem rzza a fejt, kicsit meghzott, jobb rajta a fk, puhbb a futm (ezt csesztk el a legjobban), ls alatt van a kirfi s most mr majdnem 160-ig tart az egyes - ami vlemnyem szerint a legnagyobb llatsg, mert lehet, hogy plyn kicsit jobb gy (br n ezt nem tudom rzkelni), a mindennapi kzlekedsben viszont 1xen htrltat, nem hasznlhat jl. Minden j ezres ilyen, lehet hogy muszj lesz megszokni. MSZAKI ADATOK
Honda CBR1000RR
Motor: soros ngytem, ngyhengeres, 16 szelepes, vzhtses Lkettrfogat: 998 cm3 Furat x lket: 75 x 56,5 mm Kompresszi: 11,9:1 Teljestmny: 172 LE / 11 250 1/min Nyomatk: 115,1 Nm / 8 500 1/min zemanyagellts: PGM-DSFI elektronikus benzinbefecskendezs Vlt: 6 sebessges Els futm: 43 mm-es fordtott teleszkpvilla, fokozatmentesen llthat elfeszts, hz s nyomcsillapts Hts futm: Pro-Link rendszer, 13 lpsben llthat elfeszts s fokozatmentes nyom s hzcsillapts Els fk: 310 mm-es duplatrcsa, ngydugattys radilis fknyergekkel Hts fk: 220 mm-es trcsafk, egydugattys fknyereggel Els kerk: 17 x 3,5" mret hromklls, alumniumntvny Hts kerk: 17 x 6,00" mret hromklls, alumniumntvny Hosszsg: 2025 mm Szlessg: 720 mm Magassg: 1120 mm Tengelytv: 1410 mm Villaszg: 2345' Utnfuts: 102 mm Hasmagassg: 130 mm lsmagassg: 820 mm Szraz tmeg: 179 kg zemanyagtank: 18 l
|