Kawasaki ZX-10R
2005.04.03. 13:09
Vgre keznk kz kaparinthattuk idei els tesztgpnket, egy Kawasaki ZX-10R-t, amire a Pirelli SuperCorsa a Pszty jvoltbl kerlt a gpre.
Amikor meghallottam, hogy a Kawasaki is beszll a literes gposztlyba egy szupersportos paripval, csak legyintettem, hiszen a zldsgek az utbbi idben nem a kompromisszum nlkli sportossgrl voltak hresek. J-j, az j 636-os menetteljestmnyei alapjn sejthettem volna, hogy nagy durransra kszlnek, de mgsem tettem, mert a 636-os elnyt leginkbb annak a plusz 36 kbcentinek tulajdontottam, amivel a Kawa szerintem jogosulatlan elnyhz jutott a kategrijban.
 A mrnkk nagyon helyesen, egy teljesen j konstrukci mellett dntttek a ZX-10-es esetben, gy nem befolysoltk ket az eld modell (ZX-9R) ltal tmasztott tervezsi korltok. A MotoGP-t idz technika s kls megjelens alapjn, arra gondolhatnnk, hogy a tervezirodt mindjrt valamelyik versenyplya boxutcjban alaktottk ki, hiszen a 10-esen minden egyes rszlet a sportossgrl tanskodik. Hogy a Kawa szavajrsval ljek, a motor a szupersport technolgik valsgos trhzt vonultatja fel, kezdve a rendkvl rvid tengelytvot lehetv tv kompakt vz s lengvilla proststl, a knny s bivalyers motoron, a csszkuplungon t, a cakkos fktrcskig Az elbbi felsorolst mg vagy kt oldalon keresztl folytathatnm, de nem teszem, mert ha a technikai megoldsokra s a Kawasaki marketing beszmoljra vagytok kvncsiak, akkor azt itt elolvashatjtok. Gondolom, vagyis remlem, hogy inkbb a mi vlemnynkre vagytok kvncsiak, mint a reklmszakemberek vlasztkosan megfogalmazott beforgats dumjra.
Gyorsulsok
Azutn, hogy lefixltuk a teszt idpontjt a Kawasaki importrrel, volt idm kicsit utna olvasni az els tapasztalatoknak. Ht mit is mondjak, a lertak alapjn mr szinte lttam is magam, amint a Pannnia-ringen, az egyik kigyorsts alkalmval levet magrl az a 180 lovacska, s gy ahogy vagyok, beletapos a sdergyba. Mivel klcsnmotor trsben elg j vagyok (ha jl emlkszem, egy ht alatt ktszer sikerlt megfektetnem ugyanazt a motort), megfogadtam, hogy tisztelettel bnok majd a gzmarkolattal.
 Miutn Sasfater elhozta a vasat Csepelrl, azzal a lendlettel kerlt is egyet a vrosban, s mindjrt sikerlt is elhagynia a rendszmtblt. Szerencsre egy motoros futrnak nagynehezen sikerlt utolrnie egy piros lmpnl, gy Neki ksznheten nem esett ktba az egsz tesztels (Ha esetleg magadra ismersz, mg egyszer Kszi!). Az els benyomst azonban ez a kis affr sem befolysolta, mert Sas, gy is vigyorogva szllt le a gprl, s ha jl emlkszem csak annyit tudott mondani: Naggggyon goromba!. Szoksunkhoz hven, elszr krbejrtuk a gpet s megbeszltk, hogy kinek hogy tetszik. Megegyeztnk abban, hogy a kidolgozs elsrang, mindenhol minsgi alkatrszek, az idomok szpen illeszkednek, a fnyezs kivl, szpek a hegesztsek, a design megtlse pedig szubjektv dolog. Nekem pl. a kpek alapjn nem igazn tetszett, de lben egsz ms volt a helyzet. A fejidomban kzpen kapott helyet a Ram-air rendszer nylsa, ami a lmpatestekkel egytt szerintem rendkvl agresszv formt klcsnz a gp elejnek. Az els irnyjelzk vgre az oldalidomban kaptak helyet, gy mindamellett, hogy cskkentik a lgellenllst, mg jl is nznek ki. A kompakt vz s a hossz lengvilla, a mai divatnak megfelelen fekete sznben pompzik, a 43 mm-es fordtott els villa belseje, szintn fekete DLC (gymnthoz hasonl karbon) bevonatot kapott, ami a villa srldsi tnyezjt hivatott cskkenteni. Nem tudom, hogy ez utbbi bevonat mennyit hozott kridben, mert klnbsget nem rezni a tbbihez kpest, de az biztos, hogy marha jl mutat. A farokidom mlt folytatsa a motor elejnek, br a rendszmtbla tart mindig elcsftja a motorok hts traktust. Az utasls opcionlisan egy nagyon pofs lstakarra cserlhet. Nem is tudom, hogy mirt nem tartozik a gp alapfelszereltsgei kz, hiszen a hts lsre nem sokszor lesz szksge a leend tulajdonosnak, kivve, ha utasa szado-mazo hajlamokkal van megldva. gy alakult, hogy Srvrra menet sikerlt tbb mint 200 kilomtert utaznom a kakasln, ezrt a vgn rendelni kellet egy targonct, hogy leemeljenek onnan. A csekly szlvdelem miatt, kt szemllyel csak poroszklni tudtunk az autplyn, ksbb pedig a kemny futm miatt volt fraszt utasknt. A szlvdelem egybknt a nullval egyenl, brmennyire is szeretne az ember a plexi mg bjni, az annyira kicsire sikerlt, hogy azonnal cserre szorul.
 Msnap reggel a Phoenix nyltnapra voltunk hivatalosak, de eltte mg fkbetteket kellett cserlnnk, ugyanis amikor Pszty Tams felrakta a plyagumikat a msnapi akcira, kiderlt, hogy azok teljesen elfogytak. Meg is jegyeztem a csere eltt, hogy nem tallom valami meggyznek a fkeket, gy mr rthet volt, hogy mirt. Miutn kirtnk a Pannonia-Ringre gyorsan kicserltk az elhasznlt betteket, s mivel gyrit nem talltunk, szinter betteket vlasztottunk (az volt a szerencsnk, hogy a K4-es GSX-R-hez is ugyanezek a bettek valk, gy akadt a boltban ebbl a tpusbl). Nhny finomabb kr utn mr nyomhattuk is neki, ami a csvn kifr. Gyerekek, ez a motor plyzsra szletett! Nem tudtam betelni az lmnnyel, egyre gyorsul tempban faltam (faltuk) a kilmtereket. Az lspozcira sokan biztosan azt mondank, hogy ez nekik tl knyelmetlen, szerintem mgis meglepen knyelemes. A keskeny vz s a tank hts rsznek keskeny kialaktsa miatt, gy rzi a pilta, mintha a motorban, nem pedig rajta lne. Az els s hts futm plda rtken teljestett a plyn. Amit az utcn htrnyknt rtkeltnk, az a plyn a gp elnyre vltozott.
A progresszv rugz elemeknek ksznheten fkezskor nem blint be tlsgosan az eleje, s kigyorstskor pedig rendkvl stabil marad a htulja, amihez termszetesen a hosszabb lengvilla is nagymrtkben hozzjrul. A kanyarokba nagyon egyszer befektetni a gpet, s gy fordul, mintha zsinron hznk. Sajna az idjrs nem volt a legjobb a pr napos teszt alatt, gy gyri papucsokkal szinte nem is motoroztunk. Htulra az eredeti 190-es mret helyett 180-ast vlasztottunk, ami minden bizonnyal javtott a gp eredeti irnythatsgn. Fontos, hogy aki a gyritl eltr gumt szereltet fel, ellenrizze le, nehogy belerjen a hts srvdbe, mert akkor hasonlan jrhat mint mi, ugyanis neknk sikerlt kilyukasztani azt. A blokk mr alapjraton is morcos hangjval hvja fel magra a figyelmet, nem is beszlve arrl, hogy ha magasabb fordulaton sklzunk a szken fokozott vltval. Nekem ugyan egy resbe vltson kvl nem volt gondom a vltval, de a tbbiek arra panaszkodtak, hogy 4. s 5. fokozat kzt kuplung nlkl nha nem sikerlt kapcsolniuk. Az egyes fokozat a versenymotorokhoz hasonlan elg hosszra lett tttelezve, kb. 150-ig tudjuk prgetni, msodik fokozatban pedig 200-as tempig gyorsthatunk. Alacsony fordulaton a motor elg ertlen, gy 4000 krl kezd ledezni. Igaz ugyan, hogy plyn ezt szre sem veszed, de vrosban azrt nha elfordul, hogy alacsony fordulaton poroszkl az ember. Dinamikus kigyorstsok esetn ne csodlkozzunk, ha a gp fel akarna szllni. Kettesben gzra emeli az elejt, harmadik fokozatban is alig ri a kerk az aszfaltot, pedig itt mr 200 felett repesztnk. Itt mindjrt meg kell, hogy emltsek egy dolgot, aminek nem szabadna hinyoznia egy ilyen teljestmny motorrl. Ez az alkatrsz pedig nem ms, mint a kormnygtl. Nem azt mondom, hogy brmikor is veszlyes mreteket lttt volna a kormnycsapkods, de minden krben 3 helyen is megrzta a fejt a vas. Mindez a clegyenes kzepn gy 220-as temp krl mr nem annyira vicces.
A nagy teljestmnyt sikerlt tekintlyes nyomatkkal prostani, gy utcn nem egyszer fordult el, hogy elforgatta a kereket a masina. Azt hiszem, nekem az volt az els benyomsom a motorral kapcsolatban, hogy gy tol, mint egy villanymotor (j nagy villanymotor). Egy ilyen motornak elengedhetetlen felttele a kivl fk. Miutn kicserltk a betteket, lmny volt a fkezs. A ngybettes radilis fknyergek plda rtk munkt vgeznek, s mg egsz napos folyamatos terhels mellett sem vesztettek a teljestmnykbl (itt az egsz napos terhelst sz szerint kell rteni, mert meleg vltsban hrman nyztuk a vasat rkon keresztl). Azt, hogy a cakkos trcsk mennyiben jrultak hozza ehhez az lmnyhez, nem tudom, lltlag gy jobb a trcsk hhztartsa s kevsb hajlamosak a vetemedsre.
Vgs soron a ZX-10R-ben egy olyan motort ismertnk meg, aminek adottsgait inkbb a versenyplyn tudjuk kihasznlni, ezrt mindenkpp ajnljuk olyan plyabuziknak, mint amilyenek mi is vagyunk. Persze ez nem azt jelenti, hogy az utcra nem val a gp, de aki ilyen motort vesz, az tuti, hogy nem trzsra fogja azt hasznlni. Amit szerintnk mindenkpp r kell klteni a motorra, az egy plexi, ami mg el is lehet bjni, illetve hogy elkerljk az esetleges meglepetseket, egy kormnytel. Mindezen aprsgok mellett kivl munkt vgeztek a Kawasaki mrnkei, nagy izgalommal vrjuk mit hoznak ki jvre a 6-osbl.
Msodvlemny by Cslk Amin elszr meglepdtem a ZX10R-el kapcsolatban az az, hogy annyira hegyes az els futm geometrija, hogy egy laza kis "parkolban kerlk egyet" menetnl a kerk be akar hanyatlani a motor al. Nem igazn arra talltk ki, hogy szles kormnymozdulatokkal lass tempnl operlj vele. Dnteni kell. Kicsit furcslltam, mert a hasonl kategrris 2004-es R1-nl nem tapasztaltam ezt ennyire direkten. A motoron a konfortrzet: elg magas a nyereg, kis embernek kicsit nehz teli talppal llni vele lmpnl. A lbikkat elinduls utn flpakolva a lbtartkra kellemesen meglep, hogy nem annyira lk sszecsukottan, mint a Yamahn - derktl lefel egyrtelmen "knyelmesebb" (lehet egyltaln ebben a kategriban ilyet mondani...?!). Derktl flfel ugyanaz, de nem az a roppant fekvs. Nekem 181cm-emmel teljesen bejtt az lspozci. A lbtartk mindenesetre j magasan vannak, a koptatcsavarokat nem fenyegeti az a veszly, hogy hamarosan cserlni kellene ket - mg plyzsnl sem. Legalbbis ehhez n kevske vagyok :))) A plexi nem igazn nyjt vdelmet nagyobb sebessggnl. Ez a vdelem kivlan lemrhet a legfrankb pucstsban beszedett bogarak szmbl - szpen kitaptzza az embert a rovarvilg. Ha a nyomorult llat az llt r tudja tenni a tankra, simn ellt fltte. A nyeregben lve az az rzse tmad az kedves motoros bajnoknak, hogy ez a motor lefel lejt. Minden ami a nyereg eltt lthat, az mind egyre lejjebb s lejjebb van...
Na indtsunk. Mly rfg hang, az egyrtelmen versenyzsre kszlt blokknak a viszonylag kis ftengely-sonkk miatt kicsit egyenetlen az alapjrata. A gyri dob fazkhangjnak mr eleve van egy olyan betse, mint egy sportdoboknak. Vlt - egy. Ez igazn knnyen megy. Hangot alig hallani, talppal sem nagyon rezni, hogy a fogaskerekek tjkn trtnt volna valami. Pontos s rvid a vlt kezelhetsge. Az egyetlen hibt (ami esetleg csak ennek a konkrt tesztpldnynak mostoha krlmnyek kzt meglt 7000km-es lettja szmljra rhat) akkor tapasztaltam, mikor gyorsvltssal akartam 4-bl 5-t kapcsolni. Az kuplung nlkl egyetlen alkalommal sem ment, a vlt 4. fokozatban maradt. Az sszes tbbi fokozatnl ez jl mkdtt. Indulskor a motor igen ertlennek tnik, nagyobb gzzal kell indulni. Elrve egy 60-as tempt a motort mr nagyon knnyen lehet ide-oda doblni, a kormny ekzben teljesen semlegesen viselkedik. Elszr finomabban megciblva a gzt mr hamar kiderl, hogy iszony knny az eleje, elg gyorsan berzza a fejt kicsit is egyenetlenebb (messze nem rossz!!!) ton kigyorstva. Ez a fejrzs nem tl kellemes, de egy alkalommal sem volt rezhet, hogy "h most mingy PEEEEREEEEC!". Meg kell szokni, egytt kell vele lni. Kormnygtl azrt belefrhetet volna ebbe az rba... A gzt jobban (de mg mindig nem picsadurvn) megciblva nagyon gyorsan elemelkedik az eleje, fleg ha 8-10 ezer krl tekergetjk a jobb oldali trrudit (kb. ilyen hossz ugyanis a kt markolat). n nem ilyen tpus motorokhoz vagyok szokva, de megdbbent harciassggal akar pofnvgni a tank. Lestem is rendesen, de azrt flig rt a szm: "Hhh, j jtk ez!". A kormnygtl hinya rdekes mdon a kerk landolsakor nem okozott berzst, pedig egy alkalommal volt, hogy ezt nem egyenes futs kzben jtszottam el. Az "igazn megciblom a gzt" esetet ne tlem krdezztek. 3. fokozatig meg sem mertem prblni az elzek utn. 4.-ben is teljes testtel a tankon fekdtem s mg akkor is tnciklt az eleje. Ez nem meglep egy ilyen erej vadsertstl. Talmcsi Gbor azt mondta, hogy a 4 japn ezres kzl egyrtelmen ezt tallta a legersebbnek, ezzel mente a leggyorsabb krket, de sszessgben a Yamahval jobb menni, mert nem ennyire nyugtalan termszet.
A fkek klvrijt mr olvasttok. A gyri betttel ezrt nem volt md kiprblni, a szinter bettek figyelmes bekoptats utn brutl nagyot lasstanak. Az adagolhatsg, meg hogy "hol kezddik a fk" viszont kicsivel elmarad egy R6-on tapasztalt feelingtl. Kanyarban rnylva a fkre elg ers a felllt nyomatk. Plyn clegyenes vgn kidobva a vasmacsekot hatrozott gyorsasggal pp csak lejjebb bukik a motor eleje, onnan mr csak a segged emelkedik. Az eltted alacsonyan elhelyezked alkatrszek s az igen rvid orr miatt eleinte kialakult az az rzs, hogy most mindjrt tugrok a kormnyon, de aztn ezt is megszoktam. Ja mg egy ergonmiai hinyossg: satufknl s gzrngatsnl herkre vigyzni, a tank htulja kicsit bartsgtalanul meredekre s hegyesre sikeredett! Kanyarbl motorfkrl kigyorstva 6000 alatt (kb.) kicsit rnt a motor, ha a fordulatszm e fltt van, akkor ez nem tapasztalhat, hanem szpen veszi fel a gzt a zlddiszn. A futm lefektets kzben nagyon stabil, vet knny mdostani. Ebben a test- s motorhelyzetben egyszer sem reztem, hogy kicsit is bizonytalan lenne. A kanyarokba bedntve a kils-lelgs testtarts magtl addik, nem nagyon kell keresglni. Annyi bibit talltam, hogy ha rendesen htratoltam az lepemet s lelgtam, akkor r brtam lni a farokidom dizjnosan kilg szrny rszre. Ez egy kicsit zavar volt. Jobb lenne, ha az ott 1xen nem volna. Plyaidomon remlem puritnabb formkat alkalmaznak majd.
A motor sszerakottsga nekem tetszet. Azt viszont nem rtettk, hogy ha a gyri 190/50 17" gumi helyett 180/55-t rak fel az ember plyra, akkor annak a guminak mirt kell srldnia a gyri hts srhnyval. Hogy aztn persze megolvassza s kilyukassza azt. Ha a srhnyt egy hirtelen tlettl vezrelve a gumicsere elt tel akarnnk tvoltani, akkor gondolkodjunk el elbb azon, hogy a hts fk folyadkcsvt mihez rgztjk A srhnyhoz brtk ugyanis rgzteni alapveten. Ami a fentiek miatt baromsgnak tnik (alapveten). Ha nem rgztjk ugyanis, akkor hozzrhet a gumihoz.
Nos kb. ennyi ami nyomot hagyott bennem. 3.3 milla nem kevs zs egy motorrt, mindenesetre ha lenne ennyi fls pnzem, akkor egy knyelmes utcai motor mell megfontolnm, hogy beszerzek egy ZSRJ MOSZKVICSOT! :)
MSZAKI ADATOK
Kawasaki ZX-10R
Motor Tpus vzhtses, 4 tem, soros 4 hengeres Lkettrfogat998 cm3 Furat x Lket 76.0 x 55.0 mm Srtsi viszony 12,7:1 Szelepvezrls DOHC, 16 szelepes zemanyag befecskendez 43 mm x 4 (Mikuni) Gyjts Digitlis Indts Elektromos Olajozs Knyszer-olajozs, nedves karter, olajht
Ertvitel Vlt 6 fokozat Szekunder hajts Zrt lnc Primer tttel 1.611 (87/54) Fogaskerk tttelek: egyes 2.533 (38/15) kettes 2.053 (39/19) hrmas 1.737 (33/19) ngyes 1.524 (32/21) tdik 1.381 (29/21) hatodik 1.304 (30/23) Vgtttel 2.294 (39/17) Kuplung Tbbtrcss, olajfrds
Vz tpusa Alumnium vz (sajtolt/nttt kompozit szerkezet) Rugt: ell 120 mm hts 125 mm Gumi els 120/70ZR17M/C hts 190/50ZR17M/C Villaszg 24 Utnfuts 102 mm Kormnyelfordtsi szg 27 / 27
Felfggeszts els 43 mm-es, fordtott teleszkpvilla, top-out rugkkal, hz s nyomfokozat lltsi lehetsg (16-16 fokozatban), teljesen bellthat rugelfeszts hts als sszekttets Uni-Trak rendszer gztartlyos rugstaggal, top-out rugval, hz s nyomfokozat fokozatmentes lltsi lehetsggel, teljesen bellthat rugelfeszts
Fkek Els Dupla szgyazs 300 mm-es hullmos trcsk Els fkpofa Dupla, radilis, szembenll, 4 dugattys fknyereg, 4 fkbett Hts Egytrcss, 220 mm-es hullmos trcsa Hts fkpofa 1 dugattys fknyereg
Mretek Hossz 2045 mm Szlessg 705 mm Magassg 1115 mm Tengelytv 1385 mm Szabad magassg 125 mm lsmagassg 825 mm Szraz sly 170 kg Tank 17 literes
Teljestmny Legnagyobb teljestmny 175 LE (128,4 kW) / 11.700 fordulaton Legnagyobb teljestmny Ram Air-rel 184 LE (135,3 kW) / 11.700 fordulaton Legnagyobb nyomatk 115 Nm / 9.500 fordulaton
| |
|
|