Aprilia ETV1000 Caponord
2006.01.07. 21:10
Az Aprilia Caponord halad a korral, s klsejvel hen tkrzi a mai divatot. A bels tartalom sem utols, s itt is maradandt alkotott a gyr. Precz futm, megbzhat motor s knyelem. Knnyen kezelhet, kiszmthat tramotor, csak az a sok bosszant aprsg ne volna.
Az egsz motoron vgigvonul New Age design mutatss teszi a Caponordot, de a kivillan, polrozott alumnium hdvz s ms, hasonlan szp rszletek ellenre sem vonzza a szemet. A fejidom s az els lmpa marknsan nz elre, s a korbbi modelleken tallhat, kutyaflre emlkeztet irnyjelzk lecserlse is sokat javtott frfias kllemn. A csinos rszletek ellenre - megllva egy-egy parkolban, benzinktnl, - mgsem lljk krl az emberek, s nem krdezgetik, mifle llat ez.
A Caponord mr az els mterek, az els szk kanyarvtelek utn meggyzi vezetjt arrl, hogy egy pratlanul pontos, jl megtervezett futm s egy kiszmthat V2-es minden hinyossgrt krptol. A merev alumnium hdvz, a hatalmas s masszv hts lengvilla s a brutlis, 50 mm belscs tmrj els teleszkpok precizitst biztostanak a 248 kg-os motornak.
Elinduls utn gy viselkedik, akr egy kis knny enduro. Slyt csak kitmaszts kzben rezzk, mivel az oldaltmasz rvid, gy meglehetsen nagyot kell dnteni rajta, hogy fldet rjen. 187 centimteremmel is magasnak mondhat a Caponord, ez alacsonyabb piltk esetben lscservel orvosolhat. Mind a vezetls, mind az utasls nagyon knyelmes, br utbbira mg 175-180 cm magas utas is nehezen szll fel, mivel a hts ls jval magasabban van, mint az els. Elny viszont, hogy gy az utas knyelmesen lt elre. Az utas lbtartja knyelmes, br kialaktsa kicsit elnagyolt s gy hat, mintha a ksz motorrl lemaradt volna s utlagos gyrts sorn kerlt volna a helyre.
A hts lst knnyedn le lehet venni, az els leszerelshez szerszm kell. Az elbbi alatt tallhat egy kicsi trolrekesz, mely azonban bezhat, s kevs kiegsztt pakolhatunk bele, ami egy tragpnl mindenkpp htrny. A csomagtart idom manyag s a csomagok felktzsekor vigyzni kell, hogy a kipufoghoz ne rjen a pakk.
A Caponord a ht meleg levegjt egy kis manyag lappal tereli a trd kls oldalra, gy hvs idben kellemes komfortrzetet biztost vezetjnek. Nyri hnapokban sajnos a vz melegedsvel egytt ez inkbb htrny, mint elny. A vezet lbtarti kicsit htrbb helyezkednek el, mint egy endurnl, ami elnys a lblettelnl, s nincs tban a lbszrnak. A nyeregben mr akadhatnak problmk, a hossz lb piltk trde knnyen belerhet a tank kitremked fels vbe.
A kezelszervek s a tkrk jl hasznlhatk, a kuplung kiss kemny, ami vrosi hasznlatkor kellemetlen. A kuplung s fkkar alappozcijt elretolva lehet lltani, ahogy sok ms mrknl is, de itt a kuplungkar beler a kzvd manyagba, gy mgsem lehet elretolni. Ez is a figyelmetlensg eredmnye.
A hatsebessges vlt zajmentesen mkdik, az els 3500 km alatt knnyen reset vltottam vele brmely kt sebessgfokozat kztt. Miutn bekopott, knnyen kezelhetv, s kimondottan preczz vlt. Csak az az els 3500 km ne lenne.
A benzinbefecskendezses, szrazkarteres, strapabr, kataliztorral elltott, 98 LE-s motor knnyedn indul, sima jrs, - hla a kiegyenlt tengelyeknek - s 2000-es fordulatszm felett egyenletesen hz, egszen a magas tartomnyokig. Megtorpans csak alapjratrl, hirtelen gzadskor tapasztalhat, de ez menet kzben nem vehet szre. Nincsenek lyukak, egyenletes, sima a gyorsuls, s nem kell felkszlni nagy meglepetsekre.
A Capo szoldan ugyan, de gyorsul s gyorsul, egszen 220 km/h-ig, ahol megtartja stabilitst, nem szitl be. Szlvdelme a gyri, az elz vjratoknl alacsonyabb plexivel kimondottan rossz, mivel mr 40 km/h-nl le kell zrni a sisakot, mert ers turbulencik lpnek fel, 140 km/h felett pedig mintha egy naked bike-on lnnk, mintha ott sem lenne. Termszetesen a magastott kivitel extraknt megvsrolhat.
Az els fk kis ervel is jl adagolhat s pontos, a hts lustn kezd el fogni, de hasznlhat. Mindig jobb, mintha knnyen befogna. Ha mgis, akkor lp mkdsbe az ABS.
A Caponord igazi kanyarbajnok. Pontosan fekszik az vekre a gyri Bridgestone gumikkal s mindig kontrolllhat marad. A rugstagok htkznapi hasznlatra kivlak, de sportos ignybevtelkor nem rtana a csillapts hangolhatsga. Rugelfesztst csak a hts rugstagon llthatunk a baloldalon tallhat tekergombbal. Rossz tra hajtva stabil marad a magas gp, de az els idom s a hts traktus krnykrl hangos zrgs hallatszik, amit a hanyagul rgztett rendszmtbln kvl a manyag idomok mozgsa okozhat.
Egy ilyen motornl, ahol minden fontos elem preczen kidolgozott, furcsa, hogy nem maradt energia a rszletekre. A hasznlat sorn a legels szembetnen zavar hiba, hogy az irnyjelz egyetlen visszajelzje a mszerfal bal oldaln helyezkedik el, s gy jobbra kanyarodskor nagyon megtveszt. Persze ezt meg lehet szokni, de clszerbb lett volna kzpre helyezni, vagy a msik oldalon tallhat tartalk zemanyag szintet jelz lmpt egy msik irnyjelz visszajelzvel helyettesteni, gy mindkt irnyba egy-egy visszajelz lmpval tkletesebb lenne a kp.
Az irnyjelz hasznlata kzben zavaran hat az risi krtgomb, kikerlse megszokst ignyel. Ha viszont hasznlni szeretnnk, szinte odaugrik a hvelykujj, s mr figyelmeztethetjk a vaksi autst, hogy ne soroljon t a svunkba, br hangja nem elg erlyes, gy csak kedves, vidm kis tlklsre futja. Az indt gomb szintn bumfordi, de mivel ezen az oldalon, a gzadson kvl ms dolga nincs a kznek, nem ll fenn a veszlye, hogy belenyljunk menet kzben.
A mszerfal jl ttekinthet, formavilga s a httrvilgts sznei, - fleg sttben - a korai Star Wars filmek hangulatt idzi. A jobb oldalon tallhat folyadkkristlyos kijelzn nyomon kvethetjk az id mlst, a leveg s a htvz hmrsklett, - utbbit tortaszelet szegmensek segtenek lttatni a benzinszinthez hasonlan.
Amikor a benzinszint kijelz utols szeletkje is eltnik, felvillan a mr emltett zemanyag tartalk jelz lmpa. Ekkor pontosan 20 liter benzin hinyzik a tankbl. A mrt fogyaszts hajszlpontosan megegyezik a gyr ltal megadott 6 literrel, ami vegyes hasznlat mellett, - nem odafigyelve a gzadsokra - mindenkpp j adat egy ekkora motortl.
A baloldalon elhelyezett napi kilomterszmll vlt, illetve nullz gombja a jobb oldali kijelzk alatt van, gy menet kzben mr gyeskedni kell a hasznlathoz. Csak egyszeres napi szmllval lttk el a Caponordot, ami a mai vilgban mr kevsnek szmt. Praktikus kiegszt lehetne a menet kzben is llthat fnyszr, mivel utassal a hts rugstag sszel, s az amgy hatkony fnyszr mr a fk koronit psztzza.
Az Aprilia nhny praktikus elemmel is elltta a Caponordot. gy tallhatunk elektromos csatlakozt a jobb oldalon, az olajtartlyon knnyen ellenrizhet olajszintjelzt, s a jobb oldalon egy specilis, csak Aprilihoz alkalmazhat biztonsgilakat csatlakozt. A kiegsztk szma tovbb fokozhat tradobozokkal, kzptmasszal s markolatftssel.
Aki meg tud kzdeni a fent emltett hinyossgokkal, annak mindenkpp kellemes perceket szerezhet a knnyen kezelhet, kiszmthat s knyelmes tragp. Htrnyai tgondolatlansgbl addnak, melyek kis odafigyelssel orvosolhatk, amit - az Aprilit ismerve remlheten - a gyr a kzeljvben meg is tesz.
Mszaki adatok:
Motor: kthengeres, vzhtses, V 60 hengerszg, ngyszelepes ngytem Lkettrfogat: 997,62 cm3 Furat x lket: 97 x 67,5 mm Kompresszi-viszony: 10,4:1 Max. teljestmny: 98 LE 8250 1/min-nl Max. nyomatk: 97 Nm 6250 1/min-nl zemanyagellts: 47 mm-es elektronikus befecskendez Vlt: hatsebessges Kuplung: tbbtrcss kuplung olajfrdben, kerkmegcsszst megakadlyoz mechanizmussal Futm ell: 50 mm-es hidraulikus Marzocchi teleszkpvilla Futm htul: Sachs hidraulikus rugstag, APS himbarendszer Els fk: 300 mm-es dupla trcsa, ngydugattys Brembo fknyergekkel, szinter bettekkel, aclhzas fkcsvek, kapcsolhat AB Hts fk: 272 mm-es trcsafk, kapcsolhat ABS Kerekek: gumimret ell: 110/80 VR 19; htul: 150/70 VR 17 Mretek (H x Sz x M): 2290 x 876 x 1436 mm lsmagassg: 820 mm Tengelytv: 1544 mm zemanyagtank: 25 liter Tartozkok (opci): oldals trabrnd, tartval, tanktska, kzptmasz, specilis lezrlnc, alacsonyabb vezetls, hts tska, fthet markolat Lista r: 2 999 900 Ft
|