Kormányzás
2005.11.25. 18:14
A gyors kanyarvételhez nem elég a tippelés és a bizakodás
|
A legtöbb ember a úgy kanyarodik, mielőtt megtanulná az ellenkormányzás technikáját, hogy bedől a kanyar ívébe, és a motor is vele együtt kanyarodik. De csak a dőlés nemigen változtatja meg a motor irányát! Nézzük csak meg a versenyzőket: A kanyar előtt már áthelyezték a testsúlyukat, és dőlnek, azonban a motor még mindig egyenesen megy. Szóval nem a dőlés miatt kanyarodunk be?! Ami valójában befordítja a gépet, amikor dőlés közben a kanyarbelső markolatot finoman eltolod magadtól. Ellenkormányzol, bár nem tudatosan. Ha azonban gyorsan és precízen akarsz kanyarodni, akkor gyakorolnod kell az ellenkormányzást! |
Az elmélet: Finoman fordítsd a kormányt balra, és a motor elindul jobbra. Az ellenkormányzás ösztönös megoldás. Hogyan is működik ez? Amikor próbálsz ellenkormányozni, a motor először kormányzás irányában kezd el kanyarodni. Nézzük csak ezt egy próbával! Figyelj az úton egy pontot, és mielőtt eléred, kezdj ellenkormányozni! A motor a kormányás irányába kikerüli a jelet, majd azonnal elindul az ellenkező irányba. Az első mozdulat, a "jó" irányba billenés segíti a motort, hogy bedőljön a kanyarba! Az első kerékre ható giroszkopikus hatás erősíti fel ezt a szükséges mértékre.
Az ellenkormányzás technikája lehetővé teszi, hogy egészen pontosaan válaszd ki a kanyarodás kezdetét. Ugyancsak segít a gyors kanyarodásban, ahelyett, hogy arra várnál, hogy a gép majd komótosan bedől a kanyarba. Az ismerős utakon ezt a technikát használd, hogy elérd a géped maximális dönthetőségét, ahelyett hogy komótosan döntögetnéd oda-vissza.
Azonban van kétfajta lehetőséged arra is, hogy a gázmarkolattal kormányozd a gépet! Az egyik nagyon könnyű, a másik éppen az ellenkezője.
A könnyű. Ez azon alapul, hogy egy adott dölésszögnél a motor annál szűkebb íven fordul, minél lassabban mész. Szóval ha szűkebb íven akarsz fordulni, engedd vissza a gázt, míg ha szélesíteni akarod, akkor húzz még rá egy keveset! De azt azért tartsd észben, hogy visszaváltani, vagy erős gázt húzni a kanyar közepén nem okos dolog, mivel ez könnyen az első kerék megcsúszását okozhatja!
A nehéz. Ha keményen kanyarodsz, akkor elérsz egy pontra, amikor a hátsó kerék elkezd kifelé csúszni, ezzel mintegy befordítva téged a kanyarba. Ezt hívják túlkormányzásnak. A versenyzők élnek ezzel a technikával, amikor módosítani akarnak a kanyar ívén. A legextrémebb példákat erre Garry McCoytól láthatjátok a Moto GP futamokon. Országúton azonban ez a megoldás kevés előnnyel jár; ellenben annál több hátránnyal, ha nem jól csinálod. Ha csúszás közben engeded vissza a gázt, jó eséllyel dob át a motor, ami fájdalmas és költséges élmény!
Versenyeken előfordul, hogy a pilóták a kisebb irányváltásokat a lábtartó nyomásával érik el, ennek a technikának azonban nagyon kicsi jelentősége van az országúton.
TopTippek
- Ha bedőlsz a kanyarba, attól nem fogsz kanyarodni - ehhez ellen kell kormányoznod
- Az ellenkormányzás azt jelenti, hogy a kanyar ívével ellenkező irányban kormányzol - hidd el működni fog
- Kormányzás a hátsó kerékkel - ezt inkább hagyd meg a versenyzőknek!
- A közúton nem nagyon lehet a lábtartók lenyomásával kormányozni
|