A kemény fékezés
2005.11.25. 18:12
Gyakorold a kemény, kontrollált megállást amikor nincsen rá szükség, hogy ne kerülj bajba, amikor szükség van rá!
|
Egy vészhelyzet nem a legjobb alkalom arra, hogy a vészfékezést gyakoroljuk. A helyes fékezés elsajátítása az egyik legfontosabb, és jobb minél előbb megtanulni. Gyakorlod, mind a motorozás bármely más fogását, hogy a ha szükséged lesz rá, már ösztönösen jól menjen!
Amikor gyakorolni akarsz, ellenőrizd a gumikat, a fékek és a futómű állapotát, majd válassz egy sima, egyenes, jó felületű utat. Motorozz rajta végig egypárszor, hogy ráérezz a bringára és az útra. Amikor elkezdesz gyakorolni, legyél nyugodt, ha előrecsúsznál a nyeregben, csak szorítsd a tankot a térdeddel.
Fontos az, hogyan kezdünk fékezni, mivel ez meghatározza a motor viselkedését. A fék nem egy kétállású kapcsoló! A cél egy egyenletes és határozott terhelés, ami áthelyezi a súlyt az első gumira, anélkül, hogy hirtelen összenyomná az első villát. A "ráharapsz" a fékre, akkor az első teleszkópok felütnek és a továbbiakban már nem tudnak több energiát elnyelni. Akkor pedig ez a feladat a gumira hárul, ami így könnyebben elveszítheti tapadását. A kulcs: lágyan de határozottan! (Tudjátok! J)
Amikor áthelyeztük a súlyt az első kerékre, az sokkal jobb tapadásra képes, mint előtte. Ahhoz, hogy ezt kihasználjuk, fokozatosan növeljük a nyomást a fékkaron. Bármelyik modern motorkerékpár képes arra, hogy egy kemény fékezésnél felemelje a hátsó kerekét. Ha a hátsó kerék blokkol, az a jele annak, hogy elég keményen fékezel. Ha a hátsó kerék fékezés közben pattogni kezd, az valószínűleg a motorfék miatt van, amiről később még részletesen írunk. Amikor felemelkedik a motor hátulja, akkor elértél a határra, aminél keményebben nem tudsz már fékezni. A gyakorlás célja az, hogy erre a pontra minél simábban és gyorsabban el tudd juttatni a gépedet. |
Amikor éppen egy ilyen fékezés közepén vagy, nem csak a többieket, de az út felületét is figyelned kell, hogy még azelőtt tudj reagálni, mielőtt ráfutsz egy olajfoltra például. Ha éppen a bukkanón, vagy útegyenetlenségen hajtasz át, akkor engedd fel a kart egy kicsit, majd amikor túljutottál, akkor húzd megint! Ha érzed, hogy a kerék blokkolni készül, esetleg már egy kissé blokkol is, akkor csökkentsd a nyomást, majd növeld újra, hogy elérd a maximumot. Természetesen amikor már lelassulsz, húzd be a kuplungot, hogy ne fulladj le. Az utolsó pillanatban pedig engedd fel a fékkart egy kissé. Ez lehetőséget ad a rugózásnak, hogy visszatérjen normális állapotába, és ne megálláskor rúgjon vissza, amikor éppen a lábaddal akarod kitámasztani magad. Igan zavaró lenne, ha ügyesen elkerülsz egy balesetet, és megálláskor taknyolsz egyet!
TopTippek
- A vészfékezést gyakorolni kell, ne várj vele addig, amíg szükséged lesz rá!
- A fékkar sima, de határozott kezelése segít a futóműnek, hogy stabilabb maradjon
- Legyél kész arra, hogy az útfelület változásakor felengedd a féket, ha szükséges
- Engedd fel a fékeket az utolsó fázisban, hogy elkerülhesd az elesést a megálláskor
|