A kényelmes pozíció
2005.11.25. 18:11
A kényelem egyenlő a kontrollal. Ha fáj a hátad vagy csuklód, akkor a fejed azon fog járni, nem a következő kanyaron
|
Ha nem ülsz kényelmesen, akkor sem az útra, sem a motorodra nem tudsz teljesen koncentrálni. Ha a testalkatod nem alkalmazkodik a motorodhoz, vagy az hozzád, akkor nem tudsz kényelmesen motorozni. Kezdjük a fékkel és a kuplunggal! Ahogyan a markolatra helyezed a kezedet, a kinyújtott ujjaid a két karon nyugszanak. A kézfejed jó esetben az alkarod egyenes meghosszabbítása. Ha a kézfejed felhajlik, fékezéskor sokkal nagyobb terhelés éri a csuklóidat és sokkal könnyebben húzol egy kis gázt erős fékezés közben - pont amikor nem kellene. |
Ha kézfejed lefelé mutat, a csuklódat ugyancsak túlterheled minden egyes fékezéskor. Győződj meg arról, hogy a karok a kezednek megfelelő mértere vannak beállítva! Nem számít, hogy milyen közel kerül a fékkar, vagy hol fog a kuplung, sokkal fontosabb, hogy könnyen elérd a karokat! A legjobb az, ha különösebb nyújtózás nélkül is rá tudsz fogni a karokra, hogy bármikor használhasd őket.
A sebváltót és a fékpedált ugyancsak kényelmesen kell elérned, de azért ne legyenek annyira közel sem, hogy véletlenül használd őket. A sebváltónál egy nem szándékos üresbe kapcsolás ugyancsak meleg helyzetbe hozhat! A lábtartók általában csak egy helyzetben használhatóak - kivéve a retro motorokon - ezen utángyártott lábtartó szettekkel, vagy házi barkácsolással segíthesz.
Próbáld meg elkerülni, hogy úgy ülj a motoron, mint egy zsák krumpli: ez túlzottan megterheli a gerinced alsó részét. Próbáld meg elosztani a súlyodat a kezed, a lábaid és a feneked között! Próbálj meg viszonylag egyenes háttal ülni - ahogyan gyorsítasz, persze egyre jobban előre fogsz hajolni, de ez hosszabb távon hátfájdalmakhoz vezet. Persze ne kövesd el a tipikus kezdő-hibát sem, hogy hátrahajlasz, mint egy banán - ez ugyancsak nem egészséges, és még hülyén is nézel ki!
A normál helyzetben az alkarod zárjon be szöget a vízszintessel, a felkarod se lefelé mutasson! A karod ne legyen teljesen nyújtva! Ez az alappozíció, de mivel folyamatosan mozogsz a motoron, ügyelj arra, hogy kerüld a nagy mozdulatokat! Mindenki mozog a motoron, bedől a kanyarokba, mégha esetleg nem is veszi észre. Szintén előrhajolsz, ahogyan gyorsítasz, hogy ellensúlyozd a növekvő menetszelet, a fenekedet pedig valszínűleg hátrébb tolod. Fékezéskor megfeszíted a karjaidat és felegyenesedsz. De ügyelj arra, hogy még ekkor se egyenesítsd ki a karjaid teljesen! Fontos, hogy rugalmas felfüggesztésként működjenek, mivel ha merevek, akkor még több terhelés jut a csukódra és azon keresztül a már amúgy is terhelt első futóműre.
Toptippek - Állítsd be a karokat, hogy elkerüld a véletlen gázadást és a fájós csuklót - Próbáld meg egyenes tartani a hátad, nem fogsz olyan gyorsan elfáradni - Még fékezéskor se tartsd a karjaidat teljesen kimerevítve - Ne lazáskodj, a helyes pozíció javít a kontrollon és a kényelmen - Ha mozodsz a motoron, igyekezz simán mozogni
|