A motorfék
2005.11.25. 18:08
Ha jól csinálod, nem is kell fékezned, de ha elbaltázod, leblokkol a hátsó kereked.
|
Éppen egy jó kis zúzás közepén tartasz, húzod rendesen. Egy éles kanyar előtt erősen fékezel, miközben visszaváltasz egypárat. Amikor azonban ráengeded a kuplungot, a hátsó kerék hirtelen leblokkol, ugrálni és csúszkálni kezd. Ha korábban nem történt veled ilyen, akkor igencsak ijesztő lehet, és amikor pont egy éles kanyart készülsz bevenni, ez az utolsó dolog, ami hiányzik.
Ezek bizony a motorfék örömei! |
Vegyük most ugyanazt a helyzetet, közeledsz a kanyar felé. Elkezdesz fékezni, és a visszaváltani, mondjuk egészen másodikba.
Már éppen döntenél, amikor a kuplungot ráengedve a sebváltó üresbe ugrik, és te csak száguldasz a kanyar felé. Gyorsan megpróbálod berúgni kettesbe, fogsz egy nagy féket, és éppen beveszed a kanyart.
Ami sima ügynek indult, éppen sikerült. Bár talán nem tudatosan tesszük, de olyan gyakran használjuk a motorféket, mint a gázt, vagy akár a féket. Amikor sebességben elveszed a gázt, a hengerekben keletkező nyomás lelassít. Általában ez nem problémás, mivel csak a hátsó kereket lassítja, mintha csak a hátsó féket használnád. Főleg csoportos motorozáskor jön jól, hogy az előtted levőnek nem világít állandóan a féklámpája: motorfékkel lassít.
A motoroknak általában jóval erősebb a motorféke, mint az autóknak, nagyjából a tömeg-lóerő aránnyal párhuzamban. Ha például autópályán veszed el a gázt, a mögötted jövő autónak már keményen fékeznie kell, bár te csak a motorfékedet használod.
A motorfék legkönnyebben a kemény fékezésénél okozhat galibát. A modern sportmotorok geometriája, a hatékony fékekkel kombinálva, a súly nagy részét az első kerékre helyezi egy-egy fékezésnél. A hátsó kerékre jutó minimális tömeg könnyen azt eredményezheti, hogy a hátsó kerék, már a fék használata nélkül, csupán a visszaváltások során növekvő motorfék hatására is leblokkolhat.
Ezt ügyes gázkezeléssel lehet kiküszöbölni, amikor a motor fordulatszámát összhangba hozzuk a kerék fordulatszámával – tehát nem zárt gáznál engedjük rá a kuplungot. Ez egyrészről sokkal komfortosabbá teszi a visszaváltásokat, és a kuplungodnak is megspórol egypár kemény menetet. De miért nem csak egyszerűen behúzzuk a kuplungot, és leváltunk ameddig szükséges, anélkül, hogy a gázzal és a kuplunggal kellene játszanunk?
A motorféknek van egy nagyon hasznos mellékhatása, nevezetesen, hogy stabilizálja motor hátulját, ami sokkal hajlamosabb elmászkálni – különösen rossz minőségű úton -, ha csak szabadon forog.
Ha fékezőerő hat a hátsó kerékre, akár a fék, akár a motor, ez stabilizálja a motort, vonalban tartja a kerekeket. Erre gondolnak a motorosok akkor, amikor azt mondják, hogy a hátsó féket is használják, ha „meg akarják nyugtatni” a motort a kanyarba bemenet.
A hengerek mérete szoros összefüggésben van a motorfék erejével.
A nagyköbcentis egy- vagy kéthengeresek több motorféket produkálnak, mivel a nagy hengerekben egyszerre nagyobb gázmennyiséget kell összesűríteni. Ugyanezért sokkal nehezebb ezeket a motorokat beindítani, ha lemerül az akksijuk.
Ma már jópár olyan nagy kéthengeres motor van, amelynek kuplungja kezeli ezt a problémát, és csak a szükséges erőt engedi a hátsókerékre.
A kétüteműeknél viszont jobb módjával használni a motorféket, mivel zárt gáznál kenőolaj sem jut a hengerekbe, így azok fokozottan kopnak.
Toptippek: - A motorfék képes megfogni a hátsókereket kemény fékezés közben - Jól jön, amikor csoportban motoroztok – nem vakít a féklámpa - A nagy egy- és kéthengeresek kifejezetten könnyen blokkolják a hátsó kereküket - A motorfék segít a stabilizálni a motort a kanyarokba bemenet - Kétüteműeken ne használd túl gyakran a motorféket!
|