Karcold a lábtartót 2.
2005.11.25. 18:07
Ha szikráznak a lábtartók, az nem csak azt jelzi, hogy mennyire döntötted a gépet
|
Ha szikráznak a lábtartók, az nem csak azt jelzi, hogy mennyire döntötted a gépet, de jó szórakozás is!
A megviselt, vékonyra kopott térdvédők talán nyilvánvalóbbak, de azért a legyalult lábtartócsavarok többet árulnak arról, hogy mennyire vagy bevállalós a motoros.
Ha eléggé lelógatod magad a motorról, akkor egy enyhén döntött kanyarban is leérhet a térded.
De ha a lábtartók érnek le, az már valóban azt jelenti, hogy a motort nemigen tudod tovább dönteni (ezen vitáznék - de mindenképp jelzés a motorosnak, hogy közeledik a határ - a szerk. ). Bár ha elég nagy darab vagy akkor hullámos úton hamarabb is leérhet egy-egy pillanatra. |
Biztonsági okokból a gyártók a lábtartócsavarokat - tüskéket - olyan méretűre tervezik, hogy azok érjenek le legelőször (erről beszélek - szerk.), ne a motor más, nemesebb alkatrészei.
Persze kivételek itt is akadnak. Például az Aprilia Futurán hamarabb ér le a központi állvány, mint a lábtartók.
Mindenesetre néhány motoron egészen nevetségesen hosszúak a tüskék. A Honda SP 2, amelynek magasan vannak a lábtartói, például arasznyi tüskékkel jön ki a gyárból. |
|
A mai motorokon a lábtartók már csuklós rögzítésűek, hogy el tudjanak mozdulni, ha leérnének. Ez megóv attól, hogy felemelje a motort a gumijairól, ha egy döntött kanyarban leérne. Mert az aztán tuti perec.
Hogyan karcoljuk le? A lábtartód először valószínűleg véletlenül ért le, egy hullámos felszínű kanyar közben, mikor egy bukkanóhoz értél. A huppanó aztán összenyomta a rugózást, és a már különben is az aszfalt felett lebegő lábtartó leér egy pillanatra. Ez - hacsak nem nagyon keményen történik - nem zavar meg a kanyarodásban. Bármilyen súly, amit a lábtartók vesznek fel a kanyarban, fontos, mert a gumikra ennyivel kevesebb jut. A kisebb nyomás pedig kisebb tapadást jelent. Ha elég erősen nyomod le a lábtartót, akkor az felemeli a gumikat az aszfaltról, és szikrázó lábtartóval csúszol ki a kanyarból. Tehát csak ésszel! Ha gyakorolni akarod a lekarcolást, akkor válassz egy egyenletes felszínű, hosszú kanyart, vagy egy nagy körforgalmat. Menj végig rajta újra és újra, egyre mélyebbre döntve a gépet, egészen addig, amíg le nem érnek a lábtartók. Arra figyelj oda, hogy amikor a legmélyebbre döntesz, és leér a lábtartó, legyen még helyed, hogy tágabban vedd a kanyart! Amikor leér a lábtartó, akkor nem tudsz tovább dönteni, hacsak nem lassítasz, azonban sem a gázelvétel, sem a fékezés nem okos ötlet ilyen döntött motornál.
Ha még gyorsabban akarsz menniHa a lábtartó leér, akkor azon az íven nem tudsz gyorsabban menni. A magasabb sebesség még mélyebb döntést igényelne, ami nem lehetséges. De csak az, hogy a kanyarban végig karcolod a lábtartót, nem jelenti azt, hogy nem lehet ennél gyorsabban menni. Az egyenletes ívű kanyarodás nem feltétlenül a leggyorsabb! A versenyzők csupán a gyorsítást közvetlenül megelőző szakaszban döntenek a maximumig. Az utakon is hasonló a helyzet, a gyakorlott motorosok a kanyarhoz érve hirtelen bedöntik a gépet, majd amint lehet felegyenesednek, és gyorsítanak. Amikor már könnyedén leteszed a lábtartóidat, akkor ideje elgondolkozni egy pár titániumfejű lábtartócsavaron! Azok a szikrák!
Toptippek
- A lábtartócsavarok úgy vannak tervezve, hogy ők érjenek le legelőször a kanyarban.
- Ha a lábtartók leérnek, akkor azon az íven már nem tudsz gyorsabban menni
- Légy óvatos a hullámos utakon, egy huppanó könnyedén felemelheti a motorodat a gumijairól!
|