Az U kanyar
2005.11.25. 18:05
Felejtsd el az ingadozást és a lábletevést, tanuld meg a tökéletes U fordulót!
|
Valószínűleg nem foglalkoztál az U fordulóval, mióta letetted a vizsgát (Mo-n nem vizsgaanyag – a szerk.). Pedig az U kanyar valódi tesztje a motorozási tudásodnak!
Keress magadnak egy nyugodt, tágas parkolót. Ha nem találsz ilyet, akkor egy széles elhagyott útszakaszon is gyakorolhatsz.
Előtte nézd át a motort, hogy minden rendben legyen rajta. A legfontosabb most a hátsó fék, amelynek simán és egyenletesen kell működnie, valamint a gázmarkolat, aminek minimális holtjátéka legyen.
Kezdd a gyakorlást lassú menetben egyensúlyozással. - Egyesben gurulj előre egyenletes, gyors sétának megfelelő tempóban. - Ekkor változatlan gázállás mellett lassíts tovább a hátsó fékkel. Juss el arra a pontra, amikor a motor már majdnem lefullad. Ekkor a sebességed minimális, de még mindig egyensúlyban vagy. |
A művelet során ne a motort, vagy közvetlenül az utat nézd az orrod előtt! Nézz előre, távolabbra (alapvető szabály bármilyen mozgás esetén, hogy oda nézz ahova el szeretnél jutni – a szerk.)! Ha kell, használd a kuplungot, hogy megelőzd a lefulladást. Gyakorolj addig, amíg lassú sétatempóban tudsz gurulni anélkül, hogy elbillennél, vagy lefulladna a motorod.
- Ha az előzőekkel megvagy: kezdjünk el kanyarodni. Először nézz hátra, nehogy elüssenek gyakorlás közben. Mikor lehúzódsz az út jobb oldalára, finoman lépj rá a hátsó fékre, miközben egy kis gázt rajta hagysz. Told el a bal (jobb!? – a szerk.) oldali kormányt magadtól, és készülj fel, hogy a motor balra fordul. Ezzel egy időben nézz hátra a bal vállad fölött, amennyire csak tudsz! Amikor megkezdted a fordulót, már ne változtasd a gázállást. A sebességet a kuplunggal és a hátsó fékkel állítsd be. Szűkítsd a fordulót nagyobb ellenkormányzással, vagy határozottabb súlypontáthelyezéssel. A forduló közben nézz arra a pontra, ahová el akarsz jutni. A tested követni fogja a tekintetedet, tehát ha a lassú manőverezés már jól megy, akkor automatikusan bekanyarodsz. Ha csak közvetlenül magad elé nézel, akkor ez nem működik!
- A manőver befejezéseként engedd fel a hátsó féket, és gyorsíts ki. A manővert addig érdemes gyakorolni, amíg nem tudsz egy teljes kört megtenni valamivel nagyobb átmérőjű körön, mint a motor hossza.
Van egy másik, gyorsabb módja is az U kanyarnak.
20-25 km/h tempónál húzd be a kuplungot, majd taposs bele a hátsó fékbe. Miközben leblokkolod a kereket, nyomd előre a bal oldali kormányt és dőlj finoman balra. Amikor a lendület fogytán van, akkor adj gázt, és fejezd be a fordulót a szokásos módon. Vigyázz! Ha nem megfelelően csinálod, akkor könnyen elcsúszhatsz, vagy ha a hátsó kerék váratlanul megtapad, akkor átugrasz a kormány felett! Ezt a módszert nem használhatod azokon a motorokon sem, amelyeknek hátsó féke működteti az elsőt is.
Toptippek:
- Az U kanyarok unalmasnak tűnnek, de a tudásod valódi fokmérői
- A kuplung, fék és gáz megfelelő működése elengedhetetlen
- Először a lassú gurulást gyakorold
- Oda nézz, ahová kanyarodni akarsz – a tested követni fogja a tekinteted
- Ne akarj villantani a gyors fordulóval, hacsak nem vagy teljesen magabiztos
|