Motorozs esben
2005.11.25. 18:04
Szvd magadba a tudst, amivel uralni tudod a motorod nedves ton, ess idben is! A legtbben nem szeretnk esben motorozni. Amint megltjuk az els cseppeket a sisak plexijn, elmegy a kedvnk a gyorststl, az ersebb fkezsektl, a dntsektl a kanyarokban; nem is akarunk motorozni. De ennek nem kell felttlenl gy lennie!
|
A legtbben nem szeretnk esben motorozni. Amint megltjuk az els cseppeket a sisak plexijn, elmegy a kedvnk a gyorststl, az ersebb fkezsektl, a dntsektl a kanyarokban; nem is akarunk motorozni. De ennek nem kell felttlenl gy lennie! |
A problma ltalban a fejben van, mondja Dave Luscombe, aki mr egy vtizede motoros oktat. gy kpzeljk, hogy az t igen skos, ezrt a kzvetlenl elttnk hzd szakaszt figyeljk, keresve valami rettent csszs rszt, amit mindenkppen el kell kerlnnk.
Ismers helyzet? "Amikor gy meresztjk a szemnket magunk el, brmi, ami kicsit is szokatlan, tovbb fokozza a feszltsget bennnk. Mg az esben is trekednnk kell a laza, felszabadult motorozsra, s a jval magunk el kell nznnk, ahogyan a szraz ton tesszk." A nedves idben az t minsge sokkal fontosabb, mint szrazon. Egy fellet, amely elmegy szrazon, letveszlyes lehet nedvesen. Ilyenek a sima, lekoptatott fellet szakaszok. Erre figyelj fel idben, s keress egy olyan svot, amely tapadsabb, ha lehetsges! Az tfelsznt ne csak a szemeddel nzd, de rzed is a kormnyon s a lbtartkon keresztl!
Alapszablyknt elmondhat, hogy minl rdesebb egy fellet, annl jobban tapad.
De figyelj a krnyezetre is! Ha magasabb az t melletti terlet, akkor knnyen kerlhetnek kvek vagy sr az aszfaltra. A fkrl is cspghet mindenfle az tra, amely esben nagyon csszss vlik. A poros t pedig kifejezetten csszs lesz, ha es ri!
Hasznld mindezt az informcit s kanyarodj ugyanazon az ven, mint szrazon.
DE fkezz hamarabb, s finomabban gyorsts ki! "A vizes ton is elg nagy sebessggel lehet kanyarodni, de engedjk, hogy a gumik egyszerre csak egy dologgal foglalkozzanak! - mondja Dave.
Ne fkezz a kanyarban, s hasznlj eggyel magasabb fokozatot a nyugodtabb kigyorsts rdekben.
Aquaplaning-gal akkor tallkozunk, amikor az ton sszegylt vizet mr nem tudja a gumi mintzata elvezetni, ezrt a gumi felszik. A sportmotoroknl fordul el ez legknnyebben: minl szlesebb egy gumi, s minl kevesebb a mintzata, annl hamarabb felszik.
Ha ilyen helyzetbe kerlsz, csak hagyd, hogy tmenjen a vzen a gp, ne fkezz, ne kormnyozz s a gzllst se vltoztasd!
A nedves ton motorozz szuper finoman, s inkbb kerld el a fkek hasznlatt, ha lehetsges. Itt is az els fk a fszerep, de hasznld a htst is, hogy megtudd mennyire tapadnak a gumik.
Fkezz finoman s progresszven, fokozatosan terheld az els gumit! NE fkezz kanyarban!
A guminyomson nem rdemes cskkenteni, mert sszenyomdik a mintzat. A tragumik ltalban jobbak az esben, mivel alacsonyabb hmrskleten is jl tapadnak, s ltalban szlesebbek a vzelvezet csatornik is.
A puhbb rugzs ugyancsak hasznos, a kisebb sebessg kanyarods nem teszi annyira prbra a futmvet.
Toptippek: · Az esben motorozs j mka is lehet, de csak finomabb stlusban! · Nzz tvolabbra, ne az eltted lev t mterre koncentrlj! · Kezeld finoman a gzt s a fket, a gumiktl egyszerre csak egy dolgot krj! · A puhbb rugzs elnys, de ne cskkents a guminyomson!
|