Motorozás esőben
2005.11.25. 18:04
Szívd magadba a tudást, amivel uralni tudod a motorod nedves úton, esős időben is! A legtöbben nem szeretünk esőben motorozni. Amint meglátjuk az első cseppeket a sisak plexijén, elmegy a kedvünk a gyorsítástól, az erősebb fékezésektől, a döntésektől a kanyarokban; nem is akarunk motorozni. De ennek nem kell feltétlenül így lennie!
|
A legtöbben nem szeretünk esőben motorozni. Amint meglátjuk az első cseppeket a sisak plexijén, elmegy a kedvünk a gyorsítástól, az erősebb fékezésektől, a döntésektől a kanyarokban; nem is akarunk motorozni. De ennek nem kell feltétlenül így lennie! |
A probléma általában a fejben van, mondja Dave Luscombe, aki már egy évtizede motoros oktató. Úgy képzeljük, hogy az út igen síkos, ezért a közvetlenül előttünk húzódó szakaszt figyeljük, keresve valami rettentő csúszós részt, amit mindenképpen el kell kerülnünk.
Ismerős helyzet? "Amikor így meresztjük a szemünket magunk elé, bármi, ami kicsit is szokatlan, tovább fokozza a feszültséget bennünk. Még az esőben is törekednünk kell a laza, felszabadult motorozásra, és a jóval magunk elé kell néznünk, ahogyan a száraz úton tesszük." A nedves időben az út minősége sokkal fontosabb, mint szárazon. Egy felület, amely elmegy szárazon, életveszélyes lehet nedvesen. Ilyenek a sima, lekoptatott felületű szakaszok. Erre figyelj fel időben, és keress egy olyan sávot, amely tapadósabb, ha lehetséges! Az útfelszínt ne csak a szemeddel nézd, de érzed is a kormányon és a lábtartókon keresztül!
Alapszabályként elmondható, hogy minél érdesebb egy felület, annál jobban tapad.
De figyelj a környezetre is! Ha magasabb az út melletti terület, akkor könnyen kerülhetnek kövek vagy sár az aszfaltra. A fákról is csöpöghet mindenféle az útra, amely esőben nagyon csúszóssá válik. A poros út pedig kifejezetten csúszós lesz, ha eső éri!
Használd mindezt az információt és kanyarodj ugyanazon az íven, mint szárazon.
DE fékezz hamarabb, és finomabban gyorsíts ki! "A vizes úton is elég nagy sebességgel lehet kanyarodni, de engedjük, hogy a gumik egyszerre csak egy dologgal foglalkozzanak! - mondja Dave.
Ne fékezz a kanyarban, és használj eggyel magasabb fokozatot a nyugodtabb kigyorsítás érdekében.
Aquaplaning-gal akkor találkozunk, amikor az úton összegyűlt vizet már nem tudja a gumi mintázata elvezetni, ezért a gumi felúszik. A sportmotoroknál fordul elő ez legkönnyebben: minél szélesebb egy gumi, és minél kevesebb a mintázata, annál hamarabb felúszik.
Ha ilyen helyzetbe kerülsz, csak hagyd, hogy átmenjen a vízen a gép, ne fékezz, ne kormányozz és a gázállást se változtasd!
A nedves úton motorozz szuper finoman, és inkább kerüld el a fékek használatát, ha lehetséges. Itt is az első féké a főszerep, de használd a hátsót is, hogy megtudd mennyire tapadnak a gumik.
Fékezz finoman és progresszíven, fokozatosan terheld az első gumit! NE fékezz kanyarban!
A guminyomáson nem érdemes csökkenteni, mert összenyomódik a mintázat. A túragumik általában jobbak az esőben, mivel alacsonyabb hőmérsékleten is jól tapadnak, és általában szélesebbek a vízelvezető csatornáik is.
A puhább rugózás ugyancsak hasznos, a kisebb sebességű kanyarodás nem teszi annyira próbára a futóművet.
Toptippek: · Az esőben motorozás jó móka is lehet, de csak finomabb stílusban! · Nézz távolabbra, ne az előtted levő öt méterre koncentrálj! · Kezeld finoman a gázt és a féket, a gumiktól egyszerre csak egy dolgot kérj! · A puhább rugózás előnyös, de ne csökkents a guminyomáson!
|