A kuplungról
2005.11.25. 18:00
A kuplung nem csak egy egyszerű kapcsoló - tanuld meg a helyes használatot!
|
A gyakorlott motorosok általában kuplung nélkül, csupán a gáz és a hátsó fék segítségével vesznek be egy U kanyart. Ez jó megoldás, de lehet másképpen is.
Ha ezt nehéznek találod, akkor gyakorold a kuplung és a gáz egyidejű használatát! Lassan írj le nyolcasokat! Első fokozatban vedd a nyolcasokat, egyre szűkítve az íveket, egészen addig, amíg koppanásig nem forgatod a kormányt. Ha elég ügyesen használod a kuplungot és a gázt, a fékekre egyáltalán nem lesz szükséged. |
Ahogy egyre több gyakorlatra teszel szert, egy idő után ez már automatikus lesz, az összes figyelmedet az útra fordíthatod. Ha ez már megy, gyakorolj másodikban és harmadikban is, hogy meglásd, itt mennyire kell másképpen használni a kuplungot.
Persze vigyázz, ha nagy gáz mellett sokat csúsztatod a kuplungot, az bizony megéghet!
Ezt a tapasztalatot aztán nagyon jól tudod hasznosítani az elindulásoknál is. Itt a megoldás az, hogy a kuplungot gyorsan felengedjük, és aztán a gázkarra bízzuk a dolgokat. A kezdők hajlamosak túl hosszan csúsztatni a kuplungot, ami végül is nem óriási hiba, de felesleges. A nagy nyomatékú egy-két hengeres motorok sokkal finomabb kuplungkezelést kívánnak, mint egy sima járású négyhengeres.
A kuplunggal a lassú városi menetben is segíthetsz a túlzottan harapós motornak.
Ha versenyen rajtolsz, akkor a célod az, hogy a maximális erőt juttasd el a hátsó kerékhez anélkül, hogy az kipörögne, vagy az első kerék felemelkedne. A technika egyszerű, de agresszív és pontos végrehajtást kíván. Vedd fel a startoló testtartást: Hajolj előre, húzd le a fejed, húzd előre a testedet, és helyezd a testsúlyod nagy részét a lábaidra. Mielőtt csutkagázzal elindulsz, gyakorolj alacsonyabb fordulatszámokon - 6-8000 megteszi egy átlagos négyhengeresnél. Húzz egyre nagyobb gázt, ahogyan a kuplung fogni kezd, majd fokozatosan engedd rá a kuplungot!
Ha hirtelen engeded fel a kuplungot, akkor vagy felágaskodik az eleje, vagy visszaesik a fordulatszám. Ha túl lassan engeded rá, akkor szépen megsütöd a kuplungtárcsát és mehetsz a szervízbe.
A sebességváltás a magasabb fordulatszámokon magabiztos és gyors végrehajtást igényel. A modern sebességváltók a közepes fordulatszám felett könnyen kapcsolhatóak magasabb fokozatba a kuplung nélkül is. (Erről már írtunk is)
De a visszaváltást mindig kuplunggal végezzük! Ha egy kemény fékezés közben váltogatsz vissza, a kuplung segíti a fogaskerekek egymásra találását és csökkenti a feszültséget a váltóban. A helyes használat ugyancsak segít abban, hogy megakadályozza a hátsó kerék blokkolását, amikor visszaváltasz akár több sebességet is.
Toptippek:
- Gyakorold a nyolcasokat és az U kanyarokat! Ez javítja a kuplungkezelésedet és gyakran hasznos lehet
- A gyors rajtok profi kivitelezést igényelnek, gyakorolj keményen
- Ha felváltasz egy sebességet, nem mindig kell kuplungot használnod
- Mindig használd a kuplungot mikor visszaváltasz: a sebváltód meg fogja hálálni
|