Sebességváltás
2005.11.25. 17:55
A sima sebességváltás egyenlő a jobb gyorsulással, a nyugodtabb motorozással és a motor hosszabb élettartamával.
|
Ha felfelé kell sebességet váltani, egy vagy több fokozatot, arra több megoldás is lehetséges! Tanuld meg és gyakorold mindegyiket, hogy minden helyzetben a megfelelőt tudd alkalmazni!
Ha a maximumot akarod kihozni a motorból, akkor meg kell találnod a váltáshoz ideális fordulatszámot: Elég korán ahhoz, hogy még legyen erő a motorban és ne szabályozzon le a gép, de ahhoz elég későn, hogy ne essen vissza a csúcsteljesítmény leadásához szükséges fordulatszám tartományból. Miért fontos ez? Mert ha a csúcsteljesítmény tartományában vagy, akkor áll rendelkezésre a legtöbb erő a gyorsításhoz vagy ha kell, a motorfékhez. Egy kis gyakorlással ez menni fog, de ne feledd el, hogy a legtöbb motor a valamivel leszabályzás előtt éri el a csúcsteljesítményét, ami után ez meredeken csökken. Ezért jó ha tudod, a maximális gyorsításhoz nem felétlenül a leszabályzásig forgatott motor juttat el!
Ha utasod van, vagy csak kényelmesen akarsz gurulni egyet, akkor viszonylag hamar felkapcsolsz. A motor nyomatékát használod, nem a csúcsteljesítményre hajtasz, a sima és kényelmes megoldást választod. |
Ha azonban a sebesség a cél, akkor használd a kuplung nélküli gyorsválást! Ezt bármelyik sebességfokozatban megteheted - kivéve persze, amikor egyesbe kapcsolsz. Enyhén nyomd meg felefelé a sebességváltót, majd egy pillanatra engedd vissza a gázt, majd húzd vissza. Ahogyan a nyomaték lecsökken, abban a pillanatban megszűnik az a nyomás, ami a fogaskerekeket egymáshoz préseli, és a lábad finom nyomása elég ahhoz, hogy a sebváltó eggyel feljebb ugorjon anélkül, hogy használnád a kuplungot. Ezt a technikát alkalmazhatod alacsonyabb és magasabb fordulatszámokon egyaránt, csak ügyelj arra, hogy a sebváltót ne rúgd, csak finoman nyomd!
A motoroknak szekvenciális váltójuk van, le és fel váltásoknál is végig kell járnod az összes fokozatot. Ha ugyanezt megpróbálod álló helyben, észreveheted, hogy nem működik könnyen - a fogaskerekeknek mozogniuk kell, hogy váltani tudj.
Ahogyan lassulsz, folyamatosan vissza kell váltanod, hogy éppen a megfelelő fokozatban legyél, amikor gyorsítani akarsz. A túl korai visszaváltást azonban jobb ha elkerülöd, mert a motor vagy blokkolja a hátsó kerekedet, vagy olyan fordulatszámra ugrik fel, ami nem éppen ajánlott. Ha túl későn váltasz vissza, akkor a motorféked nem lesz elég hatékony és a kigyorsításnál sem leszel az élen.
Szóval a visszaváltásokat így csináld:
- Húzd be a kuplungot
- Válts le
- Húzz egy pici gázt
- Engedd rá a kuplungot, amikor már feljebb pörgött a motor - hogy ez teljesen simán menjen, gyakorlást igényel, de amikor már érzed, akkor sokkal simábban és gyorsabban tudsz visszaváltani. A kuplungod is hosszabb életű lesz, mivel nem kell elviselnie a motor és a kerék közötti nagy fordulatszám különbségeket. Ráadásul milyen jól hangzik, amikor egymás után pakolod vissza a sebességeket!
Toptippek:
- Ha leszabályzásig húzatod a motort, az nem felétlenül vezet a legjobb gyorsuláshoz
- A kuplung nélküli váltás nem egy nagy szám de nagyot lendíthet a motorozásod színvonalán!
- Ha nem sietsz, vagy utssal vagy, akkor válts feljebb már alacsony fordulaton!
- Kapcsolj vissza amikor lassítasz, hogy a motorod fordulatszáma és a sebességed összhangban legyen
- A finom váltások jótékonyan hatnak a motorod és a kuplungod élettartamára
|