Aprilia RXV/SXV
2005.10.03. 19:24
Valsgg lett az endur s motard szerelmeseinek lma: Prizsban bemutatkozott a kthengeres etalon.
Versenyplyra szletett s mr be is jrta a maga tjt - letett az asztalra egy Supermoto vilgbajnoki cmet az S2 kategriban Jerome Giraudo piltskodsa rvn, s az RXV endur vltozat is kitett mr magrt, tbbek kzt a nemrgiben vget hatnapos endur-sorozaton, az olasz Passeri keze alatt.
Klikk.
Vilgbajnoki referencia |
"2003 decemberben sokan megmosolyogtk az Alex De Angelis ltal kznsg eltt bemutatkoz Aprilit, megjegyzend, hogy a maga az anyagyr sem llt valami fnyesen akkoriban egzisztencilisan. m az 'az nevet, aki utoljra nevet' monds ez esetben hatvnyozottan igaznak bizonyult. (...)

Az Aprilia legalbb kt dolgot tudott s vitt vgig kvetkezetesen. Az egyik, hogy ers blokkra van szksg, ami nem egyhengeres . A msik, hogy az els pillanattl kezdve zig-vrig motardot kell fejleszteni . Nincs kizrva persze, hogy erre a tbbiek is rjttek, azonban mindenkppen egy temmel ksbb a noaleiekhez kpest. Nem vletlen, hogy azok a konstruktrk, amelyek az SXV kezdeti botladozsait humorosnak talltk, kisvrtatva szablymdostsrt folyamodtak adekvt helyekre, hogy kihzzk a sznyeget a kthengeresek all a bajnoksgban."
Vilgbajnok az SXV 4.5 - [motorinfo.hu], 2004. december 2.
|
Klikk.
Kivl profi versenyzk ltk meg, s november kzeptl a kereskedsekbe szinte ugyanaz a motor kerl majd 450 s 550 kbcentis vltozatokban, amely a plyn mr bizonytott...

...mivel, ahogyan az az offroad gazatban gyakorta megesik, a versenyjrm s a szriban gyrtott gp kzti eltrsek igen cseklyek. St: esetnkben az egyetlen lnyegi klnbsg, hogy a kznsgnek bemutatott SXV-re fnyszr kerlt - mivel az endurn mr korbban is volt.

Minden ms gyakorlatilag egyezik a plyamotor s a szria-gyrtmny kztt, kezdve a lenygz kthengeres blokkal. A 45.2 egy valsgos gpszeti gyngyszem, melynek megptshez az Aprilia a legjobb, legedzettebb anyagokat hasznlta fl, pldul titniumot a szelepekhez vagy magnziumot nmely karterekhez. Az etets elektronikus befecskendezs tjn trtnik.

A mreteire pedig egsz egyszeren nincs megfelel jelz: a kompakt (piha!) erforrs sok hasonl kategris egyhengeres motornl is kisebb. Radsul tiszta is, hiszen a kzls szerint kataliztor nlkl teljesti az Euro-2 szabvnyt. 14.000 percenknti fordulatig kpes felprgni, s br a legnagyobb teljestmnyt nem kzlte a gyr, felttelezhetjk, hogy 60 LE krli er rejtezhet benne. Az itt lertak mellett az Aprilia hosszabb garanciaidt ajnl r, mint sok egyhengeres blokkra.

Az "acl-alumnium-mix" futmvet is rintetlenl hagytk, hiszen ha a vilgversenyeken megllta a helyt, akkor vltozatlan formban az egyni bevetsek sorn is meg fogja. A hts lengscsillapt valdi remekm - itt rdemel emltst, hogy ez az els eset (a szriban gyrtott motorok esetben), hogy motard s endur vltozat kzt eltr a hts felfggeszts kiszerelse. Ennek oka, hogy az SXV motorjnak segdtengelye hosszabb, gy a lengkar rgztsekor figyelembe kellett venni, hogy a lnc menet kzben semmikppen ne rjen hozz a hts gumiabroncshoz. Ugyanakkor vastagabb is a supermotard hts lengje, gy lehetsges, hogy a felni mrete 6,5"-es. Az SXV-t szriban radilis fknyereggel szerelik.
Klikk.
Ami a designt illeti, ki-ki dntsn zlse szerint... a rszerelt elemek mennyisgt valban amennyire le lehet, lecskkentette az Aprilia, a hi-tech megjelens meghatroz eleme a vz s az erforrs. Ami biztos: sszetveszthetetlen.

A felvtelek az Aprilia gyrtl szrmaznak, illetve a prizsi motorkilltson kszltek.


|