Aprilia RXV/SXV
2005.10.03. 19:24
Valósággá lett az enduró és motard szerelmeseinek álma: Párizsban bemutatkozott a kéthengeres etalon.
Versenypályára született és már be is járta a maga útját - letett az asztalra egy Supermoto világbajnoki címet az S2 kategóriában Jerome Giraudo pilótáskodása révén, s az RXV enduró változat is kitett már magáért, többek közt a nemrégiben véget hatnapos enduró-sorozaton, az olasz Passeri keze alatt.
Klikk.
Világbajnoki referencia |
"2003 decemberében sokan megmosolyogták az Alex De Angelis által közönség előtt bemutatkozó Apriliát, megjegyzendő, hogy a maga az anyagyár sem állt valami fényesen akkoriban egzisztenciálisan. Ám az 'az nevet, aki utoljára nevet' mondás ez esetben hatványozottan igaznak bizonyult. (...)

Az Aprilia legalább két dolgot tudott és vitt végig következetesen. Az egyik, hogy erős blokkra van szükség, ami nem egyhengeres . A másik, hogy az első pillanattól kezdve ízig-vérig motardot kell fejleszteni . Nincs kizárva persze, hogy erre a többiek is rájöttek, azonban mindenképpen egy ütemmel később a noaleiekhez képest. Nem véletlen, hogy azok a konstruktőrök, amelyek az SXV kezdeti botladozásait humorosnak találták, kisvártatva szabálymódosításért folyamodtak adekvát helyekre, hogy kihúzzák a szőnyeget a kéthengeresek alól a bajnokságban."
Világbajnok az SXV 4.5 - [motorinfo.hu], 2004. december 2.
|
Klikk.
Kiváló profi versenyzők ülték meg, és november közepétől a kereskedésekbe szinte ugyanaz a motor kerül majd 450 és 550 köbcentis változatokban, amely a pályán már bizonyított...

...mivel, ahogyan az az offroad ágazatban gyakorta megesik, a versenyjármű és a szériában gyártott gép közti eltérések igen csekélyek. Sőt: esetünkben az egyetlen lényegi különbség, hogy a közönségnek bemutatott SXV-re fényszóró került - mivel az endurón már korábban is volt.

Minden más gyakorlatilag egyezik a pályamotor és a széria-gyártmány között, kezdve a lenyűgöző kéthengeres blokkal. A 45.2 egy valóságos gépészeti gyöngyszem, melynek megépítéséhez az Aprilia a legjobb, legedzettebb anyagokat használta föl, például titániumot a szelepekhez vagy magnéziumot némely karterekhez. Az etetés elektronikus befecskendezés útján történik.

A méreteire pedig egész egyszerűen nincs megfelelő jelző: a kompakt (piha!) erőforrás sok hasonló kategóriás egyhengeres motornál is kisebb. Ráadásul tiszta is, hiszen a közlés szerint katalizátor nélkül teljesíti az Euro-2 szabványt. 14.000 percenkénti fordulatig képes felpörögni, s bár a legnagyobb teljesítményét nem közölte a gyár, feltételezhetjük, hogy 60 LE körüli erő rejtezhet benne. Az itt leírtak mellett az Aprilia hosszabb garanciaidőt ajánl rá, mint sok egyhengeres blokkra.

Az "acél-alumínium-mix" futóművet is érintetlenül hagyták, hiszen ha a világversenyeken megállta a helyét, akkor változatlan formában az egyéni bevetések során is meg fogja. A hátsó lengéscsillapító valódi remekmű - itt érdemel említést, hogy ez az első eset (a szériában gyártott motorok esetében), hogy motard és enduró változat közt eltérő a hátsó felfüggesztés kiszerelése. Ennek oka, hogy az SXV motorjának segédtengelye hosszabb, így a lengőkar rögzítésekor figyelembe kellett venni, hogy a lánc menet közben semmiképpen ne érjen hozzá a hátsó gumiabroncshoz. Ugyanakkor vastagabb is a supermotard hátsó lengője, így lehetséges, hogy a felni mérete 6,5"-es. Az SXV-t szériában radiális féknyereggel szerelik.
Klikk.
Ami a designt illeti, ki-ki döntsön ízlése szerint... a rászerelt elemek mennyiségét valóban amennyire le lehet, lecsökkentette az Aprilia, a hi-tech megjelenés meghatározó eleme a váz és az erőforrás. Ami biztos: összetéveszthetetlen.

A felvételek az Aprilia gyártól származnak, illetve a párizsi motorkiállításon készültek.


|