A motor kiválasztása
2005.09.27. 11:51
A motorkerékpár vásárlásával sokan álmaikat kívánják valóra váltani. Igazán kevesen választanak motort saját tapasztalataik alapján és még azok is, akik kipróbálják a megvásárolni kívánt motort, gyakran esnek abba a csapdába, hogy elfogultan döntenek. Az eredmény sok-sok jó áron megvásárolható egyéves motor a használt piacon.
Én magam is kevés tapasztalattal láttam neki első motorom kiválasztásához, és ha ma újra kezdhetném, akkor valószínűleg másképp döntenék, mint akkor tettem, annak ellenére, hogy elolvastam több tízkilónyi motoros tesztet, hetekig bújtam az internetet és ezrével kaptam a tanácsokat, tehát alapos voltam. Ma azt mondanám mindez semmit sem ér 1-2 órányi tesztvezetéshez képest.
Ki tudja persze, hogy elfogadnám-e a tanácsaimat akkori fejemmel. Imi jut eszembe, aki tapasztalt motoros és nemrég új sport-túra gépet vásárolt, mondván, hogy most egy idényt sportosabban akar motorozni. Aznap küldött egy tömör SMS-t: „Megvettem. Kényelmes.” A legközelebbi túrára azonban két hét múlva a megszokott régi túramotorral érkezett. Kérdeztem, hogy mi történt, mire hasonló tömörséggel annyit mondott. “- Visszavittem. Nem volt kényelmes.” Vagy említhetném Harleys ismerősöm példáját, aki a drágán megvett és feltupírozott Sportstert adta el egy év után hatalmas veszteséggel, mert magas növésű lévén a kanyarban mindig beverte a térdét a kormányba.
Mindenesetre összefoglalom, hogy mit tapasztaltam az elmúlt évek motoros utazásai során, hátha másnak még hasznára válik.
A motorkerékpár kiválasztásának kritériumai |
Vedd sorra, hogy milyen élményre számítasz, amikor a motorozásra gondolsz. Ha előveszek egy fecnit és felírom, hogy hogyan képzelem el álmaim nagy motoros élményét, akkor nekem ez jön ki:
utazás
- nagy távolságok (400-1000 km/nap)
- jó minőségű országutak
- sok navigáció
társaság
- az utas kényelme (bírja ki az 1.000 kilométert, lásson ki mögülem)
- két személyhez is elegendő erő
- társalgás menet közben az utasommal (160 km/órás sebességig)
- sok csomag
- csoportos motorozás (elegendő erő a felzárkózáshoz)
motorvezetés
- kényelem,
- eső és szélvédelem
- nagy utazósebesség
- robbanékonyság
- sportosan döntött kanyarok
- biztonság
- elegáns megjelenés
Hangsúlyozom, tehát nekem ez lenne, amit szeretnék. Neked a saját igényeidre kell koncentrálnod. Javaslom, hogy a kritériumokat számszerűsítsd, majd a listát ellenőrizd abból a szempontból, hogy vajon mindenre szükséged van-e abból, amit szeretnél. Néhány dolog lehet, hogy kiesik, vagy háttérbe szorul, például az elegáns megjelenés, a nagy végsebesség.
Ehhez még hozzájön további néhány kritérium, amelyek korlátozzák a kiválasztható járművek körét. Ilyenek például:
- maximális ülésmagasság
- maximális beszerzési költség
- maximális karbantartási költség
- kezelhető súly
- egyéb egyéni kizáró feltételek (csak meghatározott márka, csak meghatározott szín, csak új motor, vagy csak használt, stb.)
Ezeket is számszerűsítsd.
Ha ezzel készen vagy, akkor fordítsd le az igényeidet műszaki paraméterekre. Ehhez javaslom, hogy konzultálj azokkal, akiknek a tapasztalatában, vagy szaktudásában megbízol, például kereskedők, ismerősök, tesztlapok, stb. Ugyanitt kiderítheted azt is, hogy a kapható gépek közül melyiket ajánlják számodra. Az én esetemben ez kb. az alábbi táblázat szerint néz ki. Ebben a táblázatban az első oszlopot helyetessítsd be a saját elképzeléseiddel, a középsőt töldsd ki a megszerzett információkkal majd az utolsó oszlopot helyettesítsd az általad kiválasztott gép jellemzőivel. Eredményképp meglátod, hogy amiről álmodsz, az mennyire felel meg az elképzeléseidnek. Mégegyszer hangsúlyozom, hogy amit itt látsz a példában az csak rám jellemző.
Amikor Henrikkel beszélgettem a motor kiválasztásáról, azt mondta, hogy számára csak egy kritérium van - tudd szeretni a motorodat. Ebben is sok igazság van és ezt azért írom ide, mert helyesnek tartom, ha az ember a szívére is hallgat egy kicsit.
Kritériumaim |
Műszaki paraméterek |
Jelenlegi motorom műszaki jellemzői |
Nagy távolságok (400-1000 km/nap) |
Ehhez a motornak kényelmesnek kell lennie (részletesen lejjebb).
Ugyancsak hasznos, ha egy tankolással el tud menni több, mint 250 kilométerre. |
Kb. 350 km hatótávolság |
Jó minőségű országutak |
Ha terepre nem kell felkészülni, akkor az alacsonyabb építésű, sportosabb alkatú motorok közül is lehet válogatni. |
Sport túra kategória |
Sok navigáció |
Ehhez tartozék kell. Egyre több típushoz kapható tartozék GPS, de ilyen külön is beszerezhető. |
Nincs, de tervezem a beszerzését |
Az utas kényelme (bírja ki az 1.000 kilométert, lásson ki mögülem) |
Széles és puha ülés, üléstámlával, vagy üléstámlának kiképzett hátsó doboz . Az utas térdét minél kevésbé kelljen behajtani (ez a magasságától is függ). A hátsó ülés legyen megemelve az elsőhöz képest. Legyenek kényelmesen fogható oldalt elhelyezett kapaszkodók. |
Széles, puha ülés, támla a hátsó dobozon.
Kapaszkodók oldalt.
1.100 kilométer/napig tesztelve.
|
Két személyhez is elegendő erő |
Ehhez legalább 1.000 cm3-es hengerűrtartalmat ajánlanék. |
1.300 cm3 |
Társalgás menet közben az utasommal (160 km/órás sebességig) |
Az intercomot tartozékként kell beszerezni, a navigációs eszközökhöz hasonlóan. |
Van, 200 km/óráig is hallható felhúzott plexi mögött. |
Sok csomag |
A viszonylag nagy sebesség és az utas kényelme miatt oldaldobozok és hátsó doboz felszerelését ajánlanám. Tanktáska beszerzése is ajánlatos. |
Gyári oldaldobozok, hátsó doboz, taktáska. |
Csoportos motorozás (elegendő erő a felzárkózáshoz) |
Ehhez is legalább 1.000 cm3-es hengerűrtartalmat ajánlanék a két személy miatt. |
1.300 cm3 |
Kényelem |
Ehhez olyan üléspozíció kell, amelyben a felsőtestedet a maximum 15-20 fokkel döntöd előre a függőlegeshez képest. A csuklódra semmilyen súly nem nehezedik és fontos, hogy a térdedet minél kevésbé kelljen behajlítani (90 fok közeli "térdszög").
Ugyancsak fontos a széles és viszonylag puha ülés. |
15 fokos előredőlés, 65-70 fokos térdszög. |
Eső és szélvédelem |
Ehhez először is nagyméretű, vagy speciálisan kiképzett, esetleg állítható magasságú plexi kell, amely hatékonyan vezeti el a menetszél nyomását a felsőtestről és csökkenti a szélzajt. A plexi ugyancsak jó védi a felsőtestet a szemből jövő víz ellen. Ugyancsak hasznos, ha a burkolat kiképzése megvédi a térdet és a lábfejet a menetszél hűtő hatásától és a szembejövő víztől. |
Növelt méretű állítható plexi, a burkolat védi a lábszárat, a lábnál tartozékként felszerelt szélterelő |
Nagy utazó sebesség |
Hogy pontosan mennyi is az egyéni ízlés kérdése, de ma már több 300 km/óra fölötti végsebességre képes szériamotor is kapható.
A nagy sebességű utazás ugyanakkor nagyobb biztonsági és követelményeket támaszt és alaposabb szélvédelmet feltételez. |
240 km/óra |
Robbanékonyság |
Ezt a nagyobb teljesítményű motorok biztosítják. Figyeld a nyomaték adatokat. |
134 Nm @ 7000 ford/min
145 Lóerő |
Sportosan döntött kanyarok |
Ehhez a legfontosabb az alacsony súlypont, azután a megfelelő geometria, vagyis hogy a motor meddig dönthető anélkül, hogy tövig kopjon a lábtartó. Hasznos a minél alacsonyabb súly és a minél meredekebb első villa. |
280 kg feltöltve |
Biztonság |
A legtöbb baj a megállással van, tehát nagyméretű tárcsafékek kellenek előre és ABS. |
Nincs ABS, az első fék lehetne erősebb. |
Elegáns megjelenés |
Nekem a meggypiros metálfény, vagy a grafitszürke jön be. |
Világosszürke, nem túl elegáns |
Maximális ülésmagasság |
Testmagasság kérdése. Nekem ez kevésbé fontos, de 170 cm alatt ez lényeges korláttá válhat. |
80 cm |
Maximális beszerzési költség |
Egyéni korlát |
Új ára 3.750.000 |
Maximális karbantartási költség |
Egyéni korlát, amely anyagi erőnk mellett attól is függ, hogy mennyit megyünk a motorral. |
6.000 kilométerenként a szerviz kb. 50.000 Ft., és a gumicsere kb. 80.000 Ft. |
Kezelhető súly |
Testalkat kérdése. Én 75 kiló vagyok és kb. 350 kilogrammig bízom abban, hogy egyedül is elboldogulok egy chopperrel, de magasabb súlypontú motornál elég a határom inkább 300 kg. körül van. |
290 kg feltankolt tömeg. |
Egyéb egyéni kizáró feltételek (csak meghatározott márka, csak meghatározott szín, csak új motor, vagy csak használt, stb.) |
Előnyben részesíteném az új motort. Nem kell, hogy Harley legyen, de élvonalbeli gyártótól szeretnék gyakran előforduló és ezért könnyen szervizelhető típust választani. |
Használtan vásárolt japán motor. |
Motorkerékpár típusok (Suprbike rangsor) |
Az alábbi áttekintő táblázat a Superbike 2005 augusztusi angol nyelvű, 204 oldalas ("biggest ever") kiadásának az adatai alapján készült. (A magyar változat csak 134 oldal és ez a cikk nincs benne.) A felsorolt típusokat sok éves tesztelési tapasztalataik alapján rangsorolták és a típusokat ennek a rangsornak megfelelően írtuk be az utolsó oszlopba. Néhány kategória persze hiányzik az összeállításból, de el kell nézni nekik. A Superbike-osok a sportmotorokon kívül minden mást csak egykerekezésre használnak, még a choppereket is.
Kategória |
Jellemzők |
A Superbike típusajánlata rangsorolva |
1000 cm3-es sportmotorok |
Brutális erő, sportpályára optimalizált tulajdonságok. |
Suzuki GSX 1000
Yamaha YZF-R1
Kawasaki ZX-10R
Honda CBR 1000RR
MV AGUSTA F4 1000
Yamaha YZF1000R
Kawasaki ZX-9R
Triumph 955i DAYTONA |
600 cm3-es sportmotorok |
Ezek az olcsó, ugyanakkor nagyon gyors sportmotorok. |
Honda CBR600RR
Honda CBR600F
Kawasaki ZX-636R
Triumph DAYTONA 650
Yamaha YZF-R6
Yamaha YZF600
DUCATI 749S/R
DUCATI 748S/R
Suzuki GSX-R600
Triumph T600
Kawasaki ZX-6RR
Kawasaki ZZ-R600 |
Kéthengeres supersport gépek |
A kéthengeresek alacsonyabb fordulaton nagyobb nyomatékot adnak le. A kéthengereseknek azonban nagyobb űrtartalom kell hasonló teljesítmény leadásához, mint a többhengeres motoroknak. Egy időben ezek a gépek uralták a versenypályákat, de ez az idő már elmúlt. |
APRILIA RSV MILLE/R/FACTORY
DUCATI 999S/R
DUCATI 998S/R
DUCATI 996/SPS/S/R
HONDA SP1/2
SUZUKI TL1000R
SUZUKI TL1000S
HONDA VTR1000F FIRESTORM
DUCATI 1000SS/900SS
DUCATI 800SS/750SS |
Hyper motorok |
A hyper kategóriát a turbótöltökről, a hihetetlen teljesítményekről és végsebességekről lehet felismerni.
Ezen kívül igen magas gumiszámlát generálnak. |
SUZUKI GSX1300R HAYABUSA
HONDA CBR1100XX SUPER BLACKBIRD
KAWASAKI ZX-12R
BMW K1200S
KAWASAKI ZZ-R1200/1100 |
750 cm3-es sportgépek |
Az eredetileg verseny célokra kifejlesztett kategória. Általában azok veszik, akik a 600-asok nyomatékánál többet szeretnének, de az ezrest drágának tartják. |
MV AGUSTA F4
KAWASAKI ZX-7R
SUZUKI GSX-R750
YAMAHA YZF-R7 0W02
|
Olcsóbb középkategóriás országúti motorok |
Az országút követelményeinek jobban megfelelő gépek, nagyobb szélvédelemmel, kényelmesebb üléspozícióval. Általában olcsóbbak is sportos társaiknál. |
SUZUKI BANDIT GSF650/600
HONDA CB600F HORNET
YAMAHA FZ6/FZ6 FAZER
SUZUKI SV650S
KAWASAKI Z750/S
CAGIVA RAPTOR/V-RAPTOR 650
DUCATI MONSTER 800/750/620 |
Erőgépek |
Nehéz, ugyanakkor nagyon nyomatékos országúti motorok. Inkább kényelmesek, mint gyorsak, ugyanakkor egykerekezésre kiválóan alkalmasak. |
SUZUKI GSX1400
SUZUKI BANDIT 1200
HONDA CB1300
YAMAHA XJR1300
KAWASAKI ZRX/1200R/S
YAMAHA MT-01 |
Naked streetfighters |
Erőt sugárzó, agresszív “utcai verekedő” megjelenés jellemzi ezeket a gépeket, amelyek általában sportmotorok utcára átalakított változatai. Két, három és négyhengeres motorok egyaránt vannak közöttük. A kéthengeresek nyomatékosabbak, de kevésbé gyorsak. |
TRIUMPH SPEED TRPLE
KTM SUPER DUKE
BENELLI TNT 1300
BMW K1200R
YAMAHA FAZER 1000
CAGIVA RAPTOR V/X-RAPTOR 1000
MV AGUSTA BRUTALE 750S
APRILIA TUONO RACING
KAWASAKI Z1000
DUCATI MONSTER S4/R
BUELL XB12R/S |
Sportos túramotorok |
Ezek a sportos megjelenésű motorok gyorsan felszerelhetők gyári dobozokkal, viszonylag elviselhetők az utasnak is és máris lehet velük túrára indulni, ugyanakkor nem veszik fel a versenyt az igazi sportmotorokkal. |
HONDA VFR
TRIUMPH SPRINT ST
APRILIA FUTURA
BMW R1100S
BMW R1200ST
DUCATI ST4 |
Kényelmes túragépek |
Ezek az országúti behemótok simán elvisznek akármilyen messzire és általában minden high-tech extrával felszerelhetők. |
HONDA PAN EUROPEAN
YAMAHA FJR1300
BMW R1200RT
BMW K1200LT
HONDA GOLD WING |
Túreendurók, a nagy kalandozók |
A terepre is alkalmas felépítés és a hosszú utakra való felkészítés jellemzi ezeket a magas építésű, nagy tankkapacitású túragépeket. |
TRIUMPH TIGER 955i
BMW R1200/1150GS
HONDA XL1000V VARADERO
SUZUKI V-STORM
APRILIA CAPO NORD
KTM ADVENTURE |
Masszív Cruiserek |
Azoknak, akiknek inkább a méret és az extravagáns megjelenés számít. |
TRIUMPH ROCKET III
HARLEY DAVIDSON V-ROD
HONDA F6C VALYRIE |
Mini Superbike kategória |
A 125-250cm3-es géposztály legjobbjai. Ezeket tanulógépnek javasolják. |
HONDA CBR125R
APRILIA TUONO 125
CAGIVA RAPTOR 125/MITO
KAWASAKI ZXR400
DERBY GPR125
APRILIA RS250 |
Egy másik csoportosítást elolvashatsz ezen a lapon, amely rengeteg tanácsot tartalmaz a motorod és a felszeretlésed kiválasztásához: http://www.flamesonmytank.co.za/
|