Magyarorszgon ismt n vagyok az els, aki kiprblhat egy jdonsgot. Most a Yamaha nyr kzepn bemutatott X-Max 250-es szpsgt tesztelhettem.

Mint mindegyik Yamaha elsre ez is a kllemvel nygztt le, ahogy rltem s elindultam vele kiderlt, hogy itt nem csak a klcsny fontos, mert menet kzben olyan finoman mkdik, mint egy svjci ra. Pedig nem is ott kszl.
Kls
Tipikusan olyan, amire azt mondjk megltni s megszeretni. Ht ez velem is gy trtnt. Ha radsul mg srga szn is lenne, vissza sem adnm. Elsre a hatalmas els lmpk hvjk fl magukra a figyelmet, de ha htulrl tmadjuk meg, akkor mg szebb ltvny trul elnk, a htulja taln mg jobban nz ki. Bocs, de nem tudok betelni a ltvnnyal! Tnyleg tetszik! Taln csak a kipufogjn tallnk kivetnivalt, de azt meg knnyen le lehet cserlni.

A kvetkez elkpeszt dolog az ls alatt rejlik. Annyi cuccot lehet oda pakolni, mint egyik msik robogba se. Egy nagy buksisak s egy pncl simn elfr, de kt zrt sisakot s egy raks kis kacatot is simn elnyel a nagy csomagtart.

Tankja is elg nagy 12,5 literes, ezrt nem kell minden benzinktnl megllni vele.
A kezelszervek kzl egy kicsit messze van az index s a krt kapcsolja az idelis helyzettl, de meg lehet szokni a hasznlatt gyorsan. A tapsifles tkrk ezen is igen j kpet mutatnak a mgttnk lv forgalomrl, mert elg hossz szrra szereltk ket. A plexi magassga is az n magassgomhoz lett kitallva, nincs benne a kpben vezets kzben, ugyanakkor nagyon jl vd a szl ellen.
Ez az egsz gy hangzik, mintha lefizettek volna a Budarsi ton, hogy csak jkat rjak, de higgytek el ez nem gy trtnt, tnyleg j a motor!

Hogy rjak valami olyat is, ami nem tetszett: a hts lmpabrban tallhat csavarok s az els srvd, ami tl elre nylik. Ha belknl az els kerkkel egy ajtt, akkor lehet, hogy az rne hozz az ajthoz hamarabb s megltszana rajta. A formjn is dolgozhattak volna mg egy kicsit, mert fellrl egy kicsit tepsinek nz ki. Tl lapos szerintem, de ez legyen a legnagyobb baja .

A mszerfal els osztly, kilomterra, benzinszintmr s egy vzhfok-mr tallhat a f egysgben, de alatta a digitlis kijelzn megtudhatjuk a leveg hmrsklett, az sszes kilomtert, van kt darab napi szmll, s egy idt mutat ra. Ha tovbb nyomkodjuk a gombokat, akkor fedezzk fel, hogy tlagsebessget is tud szmolni, ahogy elindulunk mri az t idejt is, mint egy biciklis ra. Tk j!

Motor s vlt
Az egyhengeres, vzhtses, ngytem, karburtoros erforrs 20,1 ler s 20,8 Nm nyomatk leadsra kpes. Ez bven elg a vrosi kzlekedshez s akr egy-egy trra is, ha nincs beszva a valagad, s kpes vagy nyugodt tempban haladni. Vgsebessge 152 km/h ra szerint, fogyasztsa 5-6 liter 100 kilomterenknt, ami szerintem sok egy kicsit.

A vlt tttelezse nagyon jl sikerlt, egyenletesen gyorst egszen a vgsebessg elrsig, ami feltnen gyorsan bekvetkezik, ahhoz kpest, hogy ez csak 250 kbcentis. Egybknt gy indul be, hogy negyed msodpercre kell hozzrni az indtgombhoz, s mr jr is a kis motor, legyen akr hideg, vagy meleg a motor.
Vz s futm
A hossz tengelytvnak ksznheten gy megy az egyenesekben, mintha zsinron hznk, ezrt a kanyarokban nem 100%-os, de nem is kanyarvadszatra talltk ki. Kicsit alulkormnyozottnak tnik, a kanyarokban a kls v fel kezdi venni az irnyt. Ha lazn fogod a kormnyt, s az egsz testeddel prblod vezetni, akkor ezt nem veszed szre, s arra megy, amerre szeretnd. Csak a hosszirny bordkon kezdett el kgyzni, de nem volt vszes.

Ell 15, htul 14 colos kerekeket szereltek bele, ami elg komfortoss teszi a motort a lgy rugzssal egytt. Slya 164 kilogramm, ami ebben a kategriban egyltaln nem sok, s ez rzdik is hasznlat kzben.
Fk
Ell 267 mm-es trcsa van az 5 klls kerken, htul 240 mm-es trcsba harap a 2 dugattys szgyazs fknyereg, gy mint ell.

Ezen is, mint minden robogn, a kt fkkar egyttes hasznlatval rhetjk el legjobb fkhatst.

Utascipels
Fullextrs! Nagyon knyelmes helye lesz a csajodnak (vagy a pasidnak - a szerk.) rajta, mg kapaszkodni is tud rendesen, a kt oldals alumnium kapaszkodn.

Rvettem megint Czene Melindt, hogy prblja ki velem ezt a robogt is. J sokat kellett motoroznom vele - mg annak ellenre sem akart leszllni rla, hogy 15 fokot mutatott a hmr. Annyira knyelmes htul is, mint egy fotel, s a lbtartk helyzete is idelis.
Kezelhetsg
A knyelmes lspozcinak ksznheten az els pillanattl kezdve kikapcsoldsnak tnt a motorozs ezzel az X-Max-szal. Egyedl a kanyarods s az indexkapcsol zavart eleinte, de megszoktam 50 kilomter utn s onnantl kezddtt az lvezet.

sszegzs
Igen ers konkurencit lltott csatasorba a Yamaha, a nagyobb Majesty modellek s a tbbi gyrt mell. Legyen a vsrl bankr, futr, vagy akr fiatal kezd motoros, ezen biztos, hogy jl fogja magt rezni. Nekem nagyon tetszett, szvesen jrnk vele minden nap!
Ui: ugyanezzel a 250-es motorral Amerikban is forgalmaznak 2006-tl egy j modellt Morphous nven, ha van kedvetek, nzztek meg az oldalt, szerintem mi itt Eurpban az X-Max-szal jobban jrtunk!
Benk Zsolt
Mszaki adatok |
Motor Motortpus: egyhengeres, ngy temû, vzhtses Hengerrtartalom: 249,78 kcm Furat x lket: 69 x 66.8 mm Kompresszi: 10:1 Maximlis teljestmny: 14.8 kW @ 7,500rpm Maximlis nyomatk: 20.8 Nm @ 6,250rpm Karburtor: KEIHIN 1C0 Kensi rendszer: karterolajozs Indtsi rendszer: elektromos Gyjtsi rendszer: TCI Sebessgvlt rendszer Automata V szjas Benzintank: 12,5 liter
Vz, futm Elsõ kerk felfggeszts: hidraulikus teleszkpvilla Hts kerk felfggeszts: hidraulikus lengegysggel elltott lengkar Els fktrca, Ø 267mm Hts fktrcsa, Ø 240mm Els gumi 120/70-15 M/C 56S Hts gumi 140/70-14 M/C 68S
Mretek Hossz 2210mm Szlessg 770mm Magassg 1380mm lsmagassg 785mm Tengelytv 1545mm Szraz sly 164 kg

|