KTM Duke 640
2005.09.09. 21:55
Június végén került hozzám ez a fekete fenevad, amit már elég régóta vártam. Első kilométerek mindig az ismerkedés jegyében zajlanak nálam, de ahogy a törökbálinti telephely sorompójánál kikanyarodtam az útra, éreztem, hogy nem lesz nehéz dolgom a kisebbik Duke-kal.

Irány az M7-es bevezető szakasza, ahol jól megkergettem és kimutathatta a foga fehérjét. Hát nem mondom, jó erősnek tűnik így elsőre! Ahogy beértem a városba, az összes piros lámpánál kellett vele egy-egy rajtgyakorlatot csináljak, a nap végére már nagyon élveztem a motorozást. Ez ide a városba lett kitalálva, gondoltam! Kanyar, rossz út, járda, … semmi nem akadály. Ebben a hiszemben voltam egészen addig, amíg ki nem mentem vele egy gokartpályára, ahol meggyőzött, hogy oda még jobb.

Külső: szerintem nagyon rendben van, de eléggé megosztja a közvéleményt. Az öntött kerekek, a fejidom a kis projektoros lámpákkal, a két kipukkantó, és a WP futómű szerintem nagyon jól néz ki, és ebből nem engedek.

Ami nem tetszett, az mindig szem előtt volt az index visszajelző egy kicsit elfordult a műszerfalon és a tükröt a szél folyamatosan elmozdította a beállított helyzetből. Tudom, hogy ezt egy-két csavar meghúzásával lehet orvosolni, de akkor sem tetszett, hogy nem láttam mi történik a hátam mögött.

Motor/váltó: pöccre indult, akárhányszor megnyomtam az önindító kapcsolóját, fél másodpercen belül már jár is az egyhengeres, 4 szelepes, karburátoros blokk. Viszont ameddig be nem melegszik teljesen addig iszonyú kellemetlen hang jön ki belőle. Ahogy a dekompresszor csattog, azt kikérem magamnak. Úgy nézték az utcán, mintha most akarna széthullani, pedig dehogy. Több KTM-es ismerősömet is megkérdeztem, és azt mondták ez így természetes. Cserébe viszont elég erős és nyomatékos. Játszi könnyedséggel lehet vele megtanulni egykerekezni, még másodikban is könnyedén emelgeti az elejét. Egy nyitott kipufogórendszerrel és egy kis karburálással a rejtett tartalékokat könnyen ki lehet belőle varázsolni, kaptam az instrukciót a KTM központban, de így szériában is elég jól használható.

Fogyasztása 5-6 liter között mozog attól függően mennyi belőle az autópálya, mert ott többet eszik. Utazósebesség úgy 130 körül van, ott még nem lehet rajta érezni, hogy erőlködne, de simán ment 170-et is.

Másodikban is könnyedén emelgeti az elejét
5 sebességes váltója elég rövid úton és pontosan kapcsolható. A kuplung adagolása kissé darabos, amikor hátul ültem rajta akkor egy-két elindulásnál hirtelen kellett volna egy majrévas, amibe jól bele tudok kapaszkodni, mert elég nagyot ránt a motoron.
Váz/futómű: enduro vázhoz képest elég merev, csak autópályán a kormányszitálás volt zavaró, de ezt szinte minden enduro a magáénak tudhatja. Ebből következik, hogy magas sebességnél, még lehetne bőven javítani az egyenesfutáson.

A White Power teleszkópok és a rugóstag úgy végzi a dolgát, ahogy kell - legyen aszfalt vagy földút a kerekek alatt. Az eleje és a hátulja is állítható csillapítással rendelkezik.
Fék: elöl egy 320 mm-es Brembo fékrendszer működik, ami a Duke egyik legjobb pontja. Hátul a 220 mm-es féktárcsa minden extra szolgáltatás nélkül végzi a feladatát.

Mindkét féknyerget fémhálós fékcső köti össze a fékmunkahengerekkel, ami határozott nyomáspontot biztosít.

Határozott nyomáspont
Kezelhetőség: mindenhol könnyen kezelhető, egyedül rossz, piszkos úton kell jobban odafigyelni jobban, mert a nagy nyomaték miatt a hátsókerék tapadása hamar megszűnik.

Utascipelés: a széles hátsó ülésen aránylag jól el lehet férni, bár egy kicsit lehetne hosszabb az ülés, de a lábtartók helyzete kényelmes üléspozíciót tesz lehetővé.
Összegzés: nekem kéne, habár az ára elég magas, de ezért az árért egy kőkemény élménymotort (funbike) lehet megvásárolni.
A Prexport Supermoto ruhát a Karasna motorosbolt forgalmazza. A Suomy bukósisakot pedig a Superzone.
Benkő Zsolt
Futómű
Rugóút elöl/hátul, mm: |
140/170 |
Villaszög, fok: |
63,5 |
Tengelytáv, mm: |
1460±10 |
Fékek elöl/hátul: |
320 mm tárcsa/220 mm tárcsa |
Gumiabroncs elöl: |
120/70-17" |
Gumiabroncs hátul: |
160/60-17" |
Gyári adatok
Méret, tömeg
Ülésmagasság, mm: |
900 |
Saját tömeg, kg: |
108,5 |
Motor, erőátvitel
Hengerűrtartalom, ccm: |
625 |
Teljesítmény, kW: |
40 |
Forgatónyomaték 1/min-nál: |
5500 |
Forgatónyomaték Nm: |
60 |
Teljesítmény 1/min-nál: |
6750 |
Építési mód, hengerszám: |
egyhengeres |
Kétütemű/ négyütemű: |
4 |
Furat/löket, mm: |
101x78 |
Sűrítés: 1: |
11,7 |
Indítás: |
önindító és berugókar |
Sebességek száma: |
5 |
|